Blar i Scientific Publications in Sociology and Social Work på forfatter "Hidle, Kari-Mette Walmann"
-
Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag: En analyse av kontinuitet og progresjon i planverket forsmåskole og barnehage
Hidle, Kari-Mette Walmann (Peer reviewed; Journal article, 2022)Praktiske erfaringer er en viktig kilde til sakkunnskap i samfunnsfag på småskoletrinnet. 97 prosent av elevene har 2–5 års barnehageerfaring når de begynner på skolen, og innholdet i barnehagehverdagen har betydning for ... -
Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet
Hidle, Kari-Mette Walmann; Krogstad, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2019)Fagdidaktikk for samfunnsfag og KRLE på småskoletrinnet er artikkelens tema. Fra 2017 er norske grunnskolelærerutdanninger utvidet til masterløp og «begynneropplæring» gjort til nøkkelbegrep for 1-7. trinn. Artikkelens ... -
The clash of cultures: Individualization and standardization in education
Skarpenes, Ove; Hidle, Kari-Mette Walmann (Peer reviewed; Journal article, 2024)In this essay, we argue that pupils in compulsory school education seem to be exposed to conflicting pressures from an (internal) tendency towards individualisation and an (external) tendency towards standardisation. Drawing ... -
Mangelfull opplæring i grunnleggende skriveferdigheter - en studie av barnehagelæreres forkunnskaper for argumenterende skriving i samfunnsfag
Horverak, May Olaug; Hidle, Kari-Mette Walmann (Journal article; Peer reviewed, 2017)