Sykepleiernes turnus- ledernes hodepine?
Abstract
Masteroppgaven tar for seg hvilke forhold lederne tar hensyn til i deres beslutninger i
utarbeidelsen av arbeidstidsordninger. Formålet med oppgaven er å undersøke hva som ligger
til grunn for og er av betydning for ledernes beslutninger. Undersøkelsen er foretatt ved seks
medisinske avdelinger i to sykehus i Norge.
Kapittel 2 består av teoretisk rammeverk. Først beskrives beslutningsteori med fokus på
konsekvenslogikk og passendelogikk, to former for rasjonalitet side om side. Videre beskrives
den organisasjonsmessige sammenhengen som lederne opererer i og påvirkes av.
I kapittel 3 presenteres studiens kvalitative metode.
Kapittel 4 inneholder presentasjon og diskusjon av funn. For å forstå hva lederne er ansvarlig
for og påvirkes av har jeg presentert sykehusenes arbeidstidsordninger og hvordan disse
utformes. Empirien er kategorisert i seks forhold lederne tar hensyn til: 1)
organisasjonsmessig forhold: tilpasning av arbeidstiden, økonomi og lov- og avtaleverket, 2)
forhold ved lederen selv og 3) trekk i situasjonen: tilgjengelig kompetanse og sykefravær. Her
drøftes hvilke handlingslogikker som er fremtredende.
Kapittel 5 er konklusjoner og avsluttende kommentarer.
Description
Masteroppgave i ledelse- Universitetet i Agder, 2014