Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThomassen, Gunn Karin
dc.date.accessioned2014-10-07T10:27:21Z
dc.date.available2014-10-07T10:27:21Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223255
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk – Universitetet i Agder 2014nb_NO
dc.description.abstractTidligere forskning viser at overgangen fra barnehage til skole kan være vanskelig for barn som utfordrer med sin atferd. Videre vet vi at godt samarbeid mellom barnehage, hjem og skole kan være forebyggende, samt forhindre at barna kommer inn i en uheldig utvikling som kan bidra til videre vansker. Hensikten med undersøkelsen er derfor å belyse hvordan barnehagelærere, foreldre og lærere mener samarbeidet i overgangen barnehage-skole ivaretar barn som utfordrer med sin atferd, og hvilke forbedringsmuligheter de viser til. Masteroppgaven skrives relatert til «Mobbing i barnehager» et pågående prosjekt mellom Kristiansand kommune og UiA. Datamaterialet består av semistrukturerte intervju med to barnehagelærere, 2 barnehagelærere og to foreldre. Oppgaven begrenser seg til å gjelde barn som ikke mottar spesialpedagogisk hjelp etter §5.7, eller spesialundervisning etter §5.1 etter Opplæringslova (2008), gråsonebarna. Teoretisk rammeverk som legges til grunn er Bronfenbrenners bioøkologiske utviklingsmodell, samt Pianta og Kraft-Sayre sin modell på overganger. Deres tanker kan bidra til å identifisere og klargjøre elementer i overgangen som er viktig å se nærmere på for å få en forståelse for overgangen og samarbeidet rundt barna. Mesonivået utgjør konteksten for undersøkelsen, og det redegjøres for hvordan mesonivået kan styrkes. Deretter vises det til hvordan overgangen kan ivaretas for barna ut fra et systemperspektiv. Teori som omhandler samarbeid er brukt. Herunder felles forståelse og mål, kommunikasjon, relasjoner, tillit og informasjon beskrevet nærmere. Datamaterialet ble kodet og kategorisert, og baserer seg på en hermeneutisk fortolkning. Tittelen på oppgaven «Overgangen fra barnehage til skolen føltes som to ulike miljø og verdener», illustrerer essensen i funnene fra undersøkelsen; Både foreldre og fagfolk opplever lite samarbeid mellom barnehage og skole. Det vises til liten kjennskap på tvers av miljøene. Overføringsskjemaene som skal ivareta et samarbeid fungerer lite tilfredsstillende og samarbeidsmøter finner sted på overordnet nivå. Funnene viser til svake forbindelseslinjer på mesonivået. Undersøkelsen viser videre at åpenhet rundt utfordringene barna er i, som danner grunnlaget for et godt samarbeid, møter et spenningsfelt i overgangen ut fra dagens rutiner med overføringsskjema. Et spenningsfelt mellom å begynne med blanke ark eller videreføre informasjon. Det viser seg å være et sprik mellom politiske føringer som er lagt for samarbeid i overgangen, og realiseringen av samarbeidet som en prosess, og gjennom intervjuene vises det videre til at manglende samarbeid får følger for barnas første tid i skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitet i Agder / University of Agdernb_NO
dc.subjectPED511nb_NO
dc.title"Overgangen fra barnehage til skole føltes som to helt ulike miljø og verdener" : en kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagelærere, for eldre og lærere mener samarbeidet i overgangen barnehage-skole ivaretar barn som utfordrer med sin atferd, og hvilke forbedringsmuligheter de viser tilnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber96 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel