Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaldorsen, Kristine Lavik
dc.date.accessioned2014-10-06T11:30:27Z
dc.date.available2014-10-06T11:30:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223171
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk – Universitetet i Agder 2014nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en del av «Forskningsbasert læringsmiljø i Kristiansand kommune» (FLIK) som er et kommuneomfattende forskningsprosjekt hvor alle skoler og barnehager i Kristiansand kommune deltar. Det ble her uttrykt et ønske om å undersøke relasjonsarbeidet i to av prosjektets barnehager. På bakgrunn av dette formulerte jeg følgende problemstilling: «Hvordan jobbes det med den voksnes relasjon til barn som viser utfordrende atferd og hvordan bidrar dette til barnets selvutvikling?» Formålet med min oppgave ble på bakgrunn av dette og med utgangspunkt i fire forskningsspørsmål å få økt kunnskap, innsikt og forståelse for hvordan de to ulike barnehagene jobber med relasjonsarbeid og hvordan dette bidrar til barnets selvutvikling. For å undersøke dette har jeg valgt en kvalitativ tilnærming ved bruk av semistrukturert intervju. Informantgruppen består av to pedagoger, to fagarbeidere og to foreldre som sammen representerer to av barnehagene. Intervjuene ble transkribert og analysert ved hjelp av hermeneutisk meningsfortolkning. De til sammen seks intervjuene danner grunnlaget for oppgaven som drøftes opp mot den bioøkologiske utviklingsmodellen og elementer ved dialektisk relasjonsteori. Funnene kan gjengis i følgende konklusjoner: - De ansatte hadde relativt god innsikt i årsaksfaktorer til at barn viser utfordrende atferd i forhold til faktorer ved barnet og ulike faktorer i hjem og barnehage. Likevel synes de i liten grad å anse forhold på meso, ekso og makro som årsaksfaktorer. - Relasjonsarbeidet mellom de ansatte på de to avdelingene synes å ha varierende strukturer. En arbeidsmåte som synes å ivareta relasjonen til alle barna best var ved hjelp av fortløpende bruk av refleksjoner og kartleggingsverktøy. - Et strukturert samarbeid mellom barnehage og hjem synes å sikre kontinuitet i forhold til barn som utfordrer med sin atferd i overgang og gjennom barnehageåret. Undersøkelsen min viser også at foreldre verdsetter at det etableres et strukturert samarbeid så fort som mulig dersom barnet viser en atferd som utfordrer og at det i dette samarbeidet vektlegges en gjensidig åpenhet fra begge parter. - Studien tilsier at de ansatte har relativt høy kompetanse på relasjonsarbeid i møte med barna på avdelingen. Funnene tyder på at det i enkelte barnehager er behov for styrket praksis når det gjelder relasjonsarbeid blant personalet i barnets mikro- og mesosystem, og en bevisstgjøringsprosess rundt hvordan forhold på de øvrige nivåene kan påvirke barnets atferd.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitet i Agder / University of Agdernb_NO
dc.subjectPED511nb_NO
dc.title"Hvis et barn er sint, så har det på en måte rett til å være det" : om barnehagens relasjonsarbeid og barns selvutviklingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber87 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel