dc.contributor.author | Hellevig, Tonje | |
dc.date.accessioned | 2014-09-24T06:29:16Z | |
dc.date.available | 2014-09-24T06:29:16Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/221256 | |
dc.description | Masteroppgave i samfunnskommunikasjon – Universitetet i Agder 2014 | nb_NO |
dc.description.abstract | Hvert år siden 1980 har organisasjonen UNICEF gitt ut en omfattende rapport av trender som påvirker barn, denne rapporten heter The state of the world`s children. Denne oppgaven er en tekstanalyse av hovedsakelig forsiden, men også forordet, av tre rapporter over en periode på 20 år. Jeg benytter kritisk diskursanalyse, retorikk og semiotikk for å se på historiske sammenhenger, meningsinnhold, midler for å overbevise og å engasjere. Tidsperioden på 20 år er fra 1994 til 2014. Den historiske sammenhengen vil bli sett i lys av bistandshistorikk og utviklingen av informasjonssamfunnet. Rapportene vil altså analyseres på hovedsakelig to måter:
• Hvordan bruker UNICEF semiotiske ressurser og retoriske virkemidler for å representere «de andre» og skape engasjement hos leseren av The state of the world`s children?
• Har disse virkemidlene forandret seg noe over de siste 20 årene, og har de eventuelle forandringene noen sammenheng med de overordnede endringene innenfor bistand og den økende informasjonsstrømmen i samfunnet?
En tanke med oppgaven er at analysen skal gjøre mottaker litt mer bevisst på hvordan engasjement rundt bistand skapes og hvordan vi representerer de menneskene vi gir bistand til. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitet i Agder / University of Agder | nb_NO |
dc.subject | KOM500 | |
dc.title | Hvordan skapes det engasjement i bistandskommunikasjon? : en tekstanalyse av UNICEF sin rapport The state of the world's children analysert over en periode på 20 år | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 94 s. | nb_NO |