Rekruttering 2.0 : en studie av screening ved hjelp av sosiale medier
Abstract
Hvilken effekt har screening via sosiale medier på bedrifters valg av ansatt? Denne studien viser resultatene fra utførte dybdeintervjuer og eksperiment basert på bruken og effekten av sosiale medier i utvelgelsesprosessen. Det ble gjennomført totalt 13 intervjuer med åtte ulike bedrifter, og eksperimentet ble utført på 120 deltakere som fikk tildelt en rolle som HR-ansvarlig. Funnene ble deretter analysert for å se hvordan bedrifter i Norge bruker sosiale medier i utvelgelsesprosessen og hvilken effekt de sosiale mediene har på match mellom arbeidsbeskrivelse og personen som ansettes. Resultatene fra disse to forskningsmetodene gir bevis for at screening via sosiale medier, spesielt Facebook, har en effekt på valg av ansatt. Formålet med studien har vært å teste eksisterende forskning knyttet til temaene rekruttering ,screening og sosiale medier i en ny kontekst. Studien kan bidra til økt forståelse av hvordan man kan bruke sosiale medier i utvelgelsesprosessen og dermed forbedre kvaliteten av dette screening verktøyet. Videre kan det medføre bedre kvalitet på rekrutteringsprosessen innad i bedriftene og ha en positiveffekt på rekrutteringen i norsk næringsliv og offentlig sektor. Ved gjennomgang av eksisterende teori, ble det identifisert et forskningsgap knyttet til effekten av sosiale medier i norsk kontekst. Ved å fylle dette forskningsgapet, håper forskerne dermed at bedrifter kan dra nytte av denne studien og få en bredere forståelse av effekten sosiale medier har på utvelgelses prosessen.
Description
Masteroppgave i økonomi og administrasjon – Universitetet i Agder 2014