Blar i Department of Sociology and Social Work på tittel
Viser treff 18-37 av 269
-
Bakkebyråkraters relasjonsbygging med flyktninger
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven utforsker relasjonsbyggingen mellom bakkebyråkrater og flyktninger, med særlig vekt på påvirkningen av arbeidsbetingelsene. Jeg undersøker temaet ved å søke svar på følgende problemstilling: På hvilken ... -
Barn som pårørende - En kvalitativ studie av hvordan helse- og sosialfaglig personell arbeider med barn som pårørende til foreldre med psykiske lidelser ved distriktspsykiatrisk senter
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan profesjonelle arbeider med barn som pårørende til foreldre med psykiske lidelser. Denne studiens problemstilling er som følger: På hvilken måte jobber helse- og sosialfaglig ... -
Barneskolers arbeid med mentorprogrammet Nattergalen
(Master thesis, 2019)In this master's thesis,I use institutional ethnography as a method for examining how the Nightingale mentor program is being worked within selected primary schools. The program was initiated by the Stoltenberg II government, ... -
Barnet som aktør og kunnskapsbærer - en utfordring for barnevernets profesjonelle ekspertise
(Journal article; Peer reviewed, 2010)During recent years, it has become more and more common to consider children as competent participants in their own lives, also in the child protective services. This agrees with the UN Convention on the Rights of the Child ... -
Barnevernsarbeid i små distriktskommuner – «Du kjenner jo meg, stoler du ikke på meg?»
(Master thesis, 2022)Hensikten med denne masteroppgaven er å bidra til å fremskaffe mer kunnskap om erfaringer knyttet til barnevernsarbeid i små distriktskommuner og å belyse ulike sider ved å både være privat og profesjonell i et lite ... -
Barnevernsarbeideres forståelse av omsorgsutøvelse og oppdragerpraksis blant etniske minoriteter i Agder
(Master thesis, 2022)Målet med denne oppgaven er å få innsikt i barnevernsarbeideres forståelse av omsorgsutøvelse og oppdragelsespraksis blant etniske minoriteter. Det er en kvalitativ studie basert på fire kvalitative intervjuer, to ansatte ... -
Barns tilgang til erfaringer som er relevante for samfunnsfag: En analyse av kontinuitet og progresjon i planverket forsmåskole og barnehage
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Praktiske erfaringer er en viktig kilde til sakkunnskap i samfunnsfag på småskoletrinnet. 97 prosent av elevene har 2–5 års barnehageerfaring når de begynner på skolen, og innholdet i barnehagehverdagen har betydning for ... -
Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Fagdidaktikk for samfunnsfag og KRLE på småskoletrinnet er artikkelens tema. Fra 2017 er norske grunnskolelærerutdanninger utvidet til masterløp og «begynneropplæring» gjort til nøkkelbegrep for 1-7. trinn. Artikkelens ... -
Beredskapshjemmets egenfødte barn : hvordan er det å være foreldrenes egenfødte barn i en familie som er beredskapshjem
(Master thesis, 2014)Hensikten med denne studien har vært å skaffe til veie kunnskap om hvilken betydning det har å være barn av foreldre som er beredskapshjem. Det er barnas egne beskrivelser, deres opplevelser og stemme jeg søker å formidle. ... -
Betydning av delt bosted for barns hverdagsliv
(Master thesis, 2013) -
Brev fra Norge : Hvordan opplever høyutdannete arbeidsinnvandrere nordmenn, og især når de forsøker å skape vennskap utenom jobb med dem
(Master thesis, 2017)Formålet med denne oppgaven er å få en forståelse for de som kommer til Norge, samtidig å tilby norske lesere å se hvordan «de andre» ser dem som vert og hvordan det er å velge å være gjest på et sted som de har valgt å ... -
Bruddlinjer som utgangspunkt for analysearbeid i institusjonell- etnografisk utforsking
(Chapter, 2023)In this chapter, we use material from two research projects to show how institutional ethnography’s sensitivity toward disjunctures has put us as researchers on the trail of everyday life problematics. In institutional ... -
Brukeres opplevelser av møter med sosialarbeidere
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven setter søkelys på brukeres opplevelser og erfaringer med sosialarbeidere, og fokuserer spesielt på erfaringer av sosialarbeideres maktutøvelse. Studien tar utgangspunkt i opplevelsene til mennesker med ... -
Bygda eller livet! : En kvalitativ studie av stedets betydning for livsvalg og selvforståelse hos unge gutter i indre Agder
(Master thesis, 2020)Norsk og nordisk forskning har i liten grad hatt fokus på geografisk forankrede lokale kulturer i relasjon til utdannelse, samtidig som at ungdomsforskning har av flere vært kritisert for en ikke-anerkjent ... -
Bøker og bakgrunn : En kvantitativ studie av sosial bakgrunns betydning for skoleprestasjoner
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven tar for seg tema om sosial ulikhet i skolen og retter søkelyset mot hvordan sosial bakgrunn kan påvirke elevers prestasjoner i skolen. Oppgaven tar for seg eldre og nyere teori på klasseforskning og utdanning, ... -
Children's rights and teachers' responsibilities : Reproducing or transforming the cultural taboo on child sexual abuse?
(Journal article; Peer reviewed, 2019) -
A COLAB model Of workplace transformation in the criminal justice context
(Chapter; Peer reviewed, 2021)This chapter presents the COLAB model for promoting organisational learning and innovation with potential application in criminal justice-related organisations. We describe this model as a toolkit that built on the Change ... -
Comparing deep-end confinement in England & Wales and Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Extreme forms of custody represent the boundary points of state power. The configuration of the most restrictive corners of prison systems, and what goes on within them, is highly instructive in exposing the objectives, ... -
The construction of a ‘traumatized’ refugee child in need of safety in Norwegian kindergartens
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper explores how kindergarten teachers relate to the concept of safety in the integration of refugee children. My research findings reveal that the concept of safety, or trygghet in Norwegian, is understood as ...