Browsing Department of Religion, Philosophy and History by Subject "VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283"
Now showing items 1-5 of 5
-
Fra kristen trosopplæring til pluralistisk religionsundervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2003)Tradisjonelt har religionsfaget stått sentralt i formidlingen av skolens kristne verdigrunnlag, men med KRL-faget er ikke dette lenger så selvsagt. På grunn av samfunnsutviklingen står både opplæringslovens kristne ... -
Lærebokas dominerende posisjon i historieundervisningen - bare for elevenes skyld?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Denne artikkelen stiller spørsmål ved historielæreres holdninger og bruk av læreverket i forberedelsen av undervisningen og i selve undervisningen. Materialet som benyttes er intervjuer med sju historielærere i videregående ... -
School festivals, collective remembering and social cohesion: A case study of changes in Norwegian school culture
(Journal article; Peer reviewed, 2009)How does a particular Norwegian primary school community interact while preparing and carrying through the festivals of Advent/Christmas, Easter and the National Day at the end of the first decade of the 21st century? ... -
Tradisjonalisme og faktaorientering blant historielærere? : uvelgelsesprosesser for læreverk i historie i videregående skole: en pilotundersøkelse
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Denne artikkelen rapporterer fra en pilotstudie av utvelgelsesprosesser og kriterier som benyttes i valg av læreverk i historie i videregående skole. Problemstillingene som belyses er følgende: Hvilke prosesser settes i ... -
Voices and perspectives in Norwegian pupils' work on religions and world views: a diachronic study applying sociocultural learning theory
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This article researches work by four pupils in a diachronic collection of Norwegian primary school workbooks. Given signs of a variety of voices and perspectives in chosen representations of central tenets and/or practices ...