Blar i Scientific Publications in Nordic and Media Studies på emneord "VDP::Humaniora: 000"
Viser treff 1-18 av 18
-
A/r/tografi som tilgang til udvikling af en sanselig bæredygtighedsdidaktik i kunstfagene
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Den norske TV-aksjonen i historisk perspektiv
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Det indeksikalske bildet. Erindringsspor i Tua Forsströms diktsamling En kväll i oktober rodde jag ut på sjön.
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen gir en tolkning av Tua Forsströms diktsamling En kväll i oktober rodde jag ut på sjön fra 2012. Den handler om noe eller noen som er blitt borte, og om minnene om noe som ikke lenger er sansbart til stede. ... -
Digitalt innfødte eller digitalt velfødde
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Grunnen til at retrofleks l snart er einerådande i hovudstaden Oslo
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper describes a sound change involving the lateral system in Oslo Norwegian from ca. 1880 till today. From an early (c. 1880) system comprised of mainly one dental (or alveolar) /l/ in all positions (except for an ... -
Introduksjon og teoretiske perspektiver
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ... -
Lærerstudenters kildebruk
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Metode og data
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Miljø og medborgerskap i Arne Svingens barnebok En himmel full av skyer
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I læreplanen for norskfaget integrerer fagfornyelsen bærekraftig utvikling samt demokrati og medborgerskap som tverrfaglige temaer. Denne artikkelen argumenterer for å kombinere arbeidet med begge temaene. Med bakgrunn i ... -
Miljøhumaniora, økokritikk og utdanning for bærekraftig utvikling i norskfaget.
(Chapter, 2021)Fagfornyelsen integrerer det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling også i læreplanen for norskfaget. Dermed understrekes språkets og litteraturens betydning for bærekraftdidaktikken. Dette kapitlet gir derfor en ... -
Oppsummering, drøfting og nye utfordringer
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Semiotisk arbeid i læringsprosesser
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Tekstpraksis og tekstrefleksjon
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Tekstproduksjon og samhandling: Arbeidskravet som middel, men var det også målet?
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
What is visual-numeric literacy, and how does it work?
(Chapter; Peer reviewed, 2020) -
Worlds and Readers: Augmented Reality in Modern Polaxis
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article presents a close reading of the augmented reality (AR) comic Modern Polaxis, which was created by Stuart Campbell. Possible Worlds Theory was applied to discuss how fiction, which creates its own possible ... -
Å kommunisere fagkunnskap digitalt. To case-analyser av forholdet mellom multimodal representasjon og programvare
(Chapter; Peer reviewed, 2016)