• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Social Communication
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Social Communication
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Folkets tjener" : en studie av Statens vegvesen Region Sørs evne til omdømmebygging for å bli en mer attraktiv arbeidsplass

Eikeland, Sissel
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Eikeland, Sissel oppgaven.pdf (1.123Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139430
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Social Communication [197]
Sammendrag
Folks medievaner og forventing til statlige etater er annerledes i dag enn for bare noen få år

siden. I dagens samfunn skaper et sterkt mediepress økende fokus på offentlige virksomheters

omdømme og legitimitet. Dette innebærer at offentlige virksomheter i større grad må være

proaktive og påvirke omgivelsenes oppfatninger i en positiv retning.

Denne oppgaven er en casestudie av en offentlig etat; Statens vegvesen. En

omdømmeundersøkelse gjennomført sommerhalvåret 2012 viser at etaten har et svakt

omdømme, med potensiale til forbedring. I tillegg sliter enkelte fagområder innen etaten med

rekruttering. Gjennom en dokumentanalyse av omdømmeundersøkelsen og etatens

kommunikasjonsstrategi, samt seks dybdeintervjuer, bidrar denne studien til å besvare

spørsmålet i problemstillingen: Hvordan kan arbeid med omdømmebygging gjøre en offentlig

etat som Statens vegvesen mer attraktiv arbeidsplass?

I studien drøfter jeg hvordan Statens vegvesen Regions sør kan tette gapet mellom ønsket

omdømme som er beskrevet i kommunikasjonsstrategien og faktisk omdømme som er

avdekket i omdømmeundersøkelsen. Dette gjør jeg ved hjelp av dybdeintervjuer av sentrale

personer i organisasjonen. Studien konkluderer med fire konkrete svar på problemstillingen:

Være åpen og transparent

Være tydelig og konsekvent

Være synlig og aktiv i samfunnsdebatten

Formidle og vedlikeholde et godt arbeidsmiljø

For å begrense studiens omfang, har jeg konsentrert med om Statens vegvesen Region sør.

Studien bidrar til å kaste lys over hvordan det arbeides med omdømme ved en offentlig etats

regionkontor. Det er også grunn til å tro at det er mulig å trekke ut enkelte generelle

konklusjoner som kan gjelde for andre regioner innenfor Statens vegvesen.
Beskrivelse
Masteroppgave i samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder 2013
Utgiver
Universitetet i Agder; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit