Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEikeland, Sissel
dc.date.accessioned2013-10-01T08:04:49Z
dc.date.available2013-10-01T08:04:49Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139430
dc.descriptionMasteroppgave i samfunnskommunikasjon- Universitetet i Agder 2013no_NO
dc.description.abstractFolks medievaner og forventing til statlige etater er annerledes i dag enn for bare noen få år siden. I dagens samfunn skaper et sterkt mediepress økende fokus på offentlige virksomheters omdømme og legitimitet. Dette innebærer at offentlige virksomheter i større grad må være proaktive og påvirke omgivelsenes oppfatninger i en positiv retning. Denne oppgaven er en casestudie av en offentlig etat; Statens vegvesen. En omdømmeundersøkelse gjennomført sommerhalvåret 2012 viser at etaten har et svakt omdømme, med potensiale til forbedring. I tillegg sliter enkelte fagområder innen etaten med rekruttering. Gjennom en dokumentanalyse av omdømmeundersøkelsen og etatens kommunikasjonsstrategi, samt seks dybdeintervjuer, bidrar denne studien til å besvare spørsmålet i problemstillingen: Hvordan kan arbeid med omdømmebygging gjøre en offentlig etat som Statens vegvesen mer attraktiv arbeidsplass? I studien drøfter jeg hvordan Statens vegvesen Regions sør kan tette gapet mellom ønsket omdømme som er beskrevet i kommunikasjonsstrategien og faktisk omdømme som er avdekket i omdømmeundersøkelsen. Dette gjør jeg ved hjelp av dybdeintervjuer av sentrale personer i organisasjonen. Studien konkluderer med fire konkrete svar på problemstillingen: Være åpen og transparent Være tydelig og konsekvent Være synlig og aktiv i samfunnsdebatten Formidle og vedlikeholde et godt arbeidsmiljø For å begrense studiens omfang, har jeg konsentrert med om Statens vegvesen Region sør. Studien bidrar til å kaste lys over hvordan det arbeides med omdømme ved en offentlig etats regionkontor. Det er også grunn til å tro at det er mulig å trekke ut enkelte generelle konklusjoner som kan gjelde for andre regioner innenfor Statens vegvesen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationKOM 500
dc.title"Folkets tjener" : en studie av Statens vegvesen Region Sørs evne til omdømmebygging for å bli en mer attraktiv arbeidsplassno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242no_NO
dc.source.pagenumber94 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel