Browsing Master's theses in Social Communication by Issue Date
Now showing items 101-120 of 173
-
Snikislamisering: samfunnsproblem eller velgerfrieri? : En diskursanalytisk analyse Syv [sic] Jensens kronikk "Dette er snikislamisering" publisert i VG høsten 2019
(Master thesis, 2019)The subject of this master's thesisis Siv Jensen's chronicle with the title "This is sneak-Islamization", publishedin VG on 2 September2019. Siv Jensen,who is currently the leader ofFrPand Minister of Finance, used the ... -
Norges viktigste bamse : En sosialsemiotisk multimodal analyse av brannvernkommunikasjon i barnehager
(Master thesis, 2019)This study is a social semiotic multimodal analysis of material used for fire safety education in Norwegian kindergartens. In 2009 the Norwegian Parliament decided to aim towards a goal of fewer occurrences of fires, and ... -
Klimakommunikasjon til inspirasjon og fortvilelse : En retorisk effektstudie av Miljødirektoratets faktaark «Tre forskjellige historier om en varmere verden mot 2100»
(Master thesis, 2019)This study includes a rhetorical analysis of the Norwegian Environment Agency’s fact sheet “Three different stories of a warmer world towards 2100,” and revealshow it affects a selection of the target audiences. The fact ... -
På veg inn i fremtiden : En strategisk analyse av hvordan Statens vegvesen kan bruke kommunikative verktøy, til å belyse egen samfunnsnytte i en samferdselssektor i endring
(Master thesis, 2019)Bakgrunnen for denne oppgaven er at norsk samferdselssektor er i endring. Etableringen av Nye veier og flyttingen av drifts og vedlikeholdsansvaretav fylkesvegenetil de nye fylkesregionene,gjør at Statens vegvesen må ... -
Kjendiser og lidelse i humanitær kommunikasjon : En retorisk analyse av to kampanjer rettet mot ungdom i Norge
(Master thesis, 2019)Over the past few decades there has been a rapid digital development. This advancement affectshumanitarian organizations, where the development of social media offers new possibilities for communication. This master thesis ... -
Kunstsiloen som ingen kunne målbinde : En kritisk diskursanalyse av Kunstsilodebatten i Fædrelandsvennen
(Master thesis, 2019)Temaet for denne oppgaven er debatten om Kunstsilo som har foregått i Fædrelandsvennen. Utgangspunktet for debatten startet i 2015, da det ble kjent at pengefondforvalter Nicolai Tangen skulle donere sin private kunstsamlingtil ... -
Kunstsiloen som ingen kunne målbinde : en kritisk diskursanalyse av Kunstsilodebatten i Fædrelandsvennen
(Master thesis, 2019)The focus of this thesis is the debate surrounding Kunstsilo, in particular the public debate published through the regional newspaper, Fædrelandsvennen (Friends of the Fatherland).The debate began in 2015, when Nicolai ... -
Et naturlig navnevalg? : En kritisk diskursanalyse av kommunikasjonen av navneendringen fra Statoil til Equinor
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en kritisk diskursanalyse av kommunikasjonen av navneendringen fra Statoil til Equinor. Statoil/Equinor er Norges største selskap, og følgelig er det interessant å undersøke hvordan et selskap av ... -
Drømmesommer eller klimakrise? : En kritisk diskursanalyse av norske avisers fremstillinger av rekordsommeren og ekstremsommeren 2018
(Master thesis, 2019)The summer of 2018 was exceptionally warmboth in Norway and internationally. The persistent heat and the many temperature records led toserious consequences, and the Norwegian media eventually named the summer of 2018 “the ... -
Den polariserende klimaheltinnen : En kritisk diskursanalyse av fremstillinger av Greta Thunberg i meningsytringer i norske papiraviser
(Master thesis, 2020)September 23, 2019, 16-year-old climate activist Greta Thunberg stood on the pulpit in the UN Climate Panel. With commitment, she addressed the issue of climate science, asking the following questions to world leaders: ... -
Valget Norge ikke ble invitert til : En analyse av den norske mediedekningen av Europaparlamentsvalget 2019
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven foretar en kvantitativ innholdsanalyse for å kunne belyse hvordan norske nettmedier dekket Europaparlamentsvalget som fant sted 23-26. mai 2019.Oppgaven supplerer funnene med kvalitativt intervju. Det ... -
Når merkevarer melder seg på samfunnsdebatten : En casestudie av Gillettes kampanje «The Best Men Can Be»
(Master thesis, 2020)The thesis investigates how Gillette engages in social debate in their campaign «The Best Men Can Be» which was launched in 2019. The objects of study are thus the campaign’s video advertisement and website. The campaign ... -
Klima i et livsstilperspektiv : En analyse av Instagram-kontoen radicalbroccoli
(Master thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke sosialsemiotiske og retoriske virkemidler som er benyttet i fremstillingen av en miljøvennlig livsstil, med utgangspunkt i Instagram-kontoen radicalbroccoli. ... -
Å sette givere i bås : En analyse av Strømmestiftelsen sin segmentering av givere i deres markedsstrategi for perioden 2019-2023
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er strategisk kommunikasjon, målgrupper, segmentering og humanitær kommunikasjon. I dagens informasjonssamfunn er det mange muligheter for bedrifter og organisasjoner til å målrette kommunikasjonen ... -
Inbound marketing som kommersiell diskurs : En pragmatisk diskursanalyse av inbound marketing som markedsføringsmetode sett hos to norske bedrifter
(Master thesis, 2020)The constant stream of advertising, commercials and marketing is an ongoingdance between the consumer and the commerce. This thesis tries to enlightenthe subject on how one of these marketing strategies ... -
Frihet i kommersiell kontekst : En kritisk diskursanalyse av Telias reklamefilm: Vær trygg, vær fri, vær deg selv
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en kritisk diskursanalyse av Telias mye omtalte Freedom-kampanje, og deler av den tilhørende responsen knyttet til kampanjen. Avhandlingens overordnede mål er å øke kunnskap om kontroversielle ... -
Å dele eller ikke dele? : Twitter som kommunikasjonskanal for akuttmottaket ved Sørlandet sykehus
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven er en tekstanalyse av akuttmottaket ved SSHF sin Twitterkonto, samt intervjuer med personer som er sentrale i produksjonen og bruken av Twitterkontoen. Bakgrunnen for denne oppgaven er usikkerheten rundt ... -
Does UiA build a good reputation through UiA Lounge? An analysis of reputation building in UiA at the Norway’s first university lounge from a perspective of strategic communication.
(Master thesis, 2020)UiA (University of Agder) is a relatively new university with a 13-year-old history. They opened the first university lounge, UiA Lounge, in Norway in the domestic terminal of Kristiansand Airport on November 1, 2019. The ...