dc.contributor.author | Latifova, Nigar | |
dc.date.accessioned | 2013-10-03T12:04:07Z | |
dc.date.available | 2013-10-03T12:04:07Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/139405 | |
dc.description | Masteroppgave i nordisk språk og litteratur- Universitetetet i Agder 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Masteroppgaven er en sammenlignende studie av hvordan det nasjonale presenteres for barn (10-12 år gamle) i utvalgte lesebøker fra de to landene: Norge og Aserbajdsjan. I denne masteroppgaven prøver jeg å svare på spørsmålet: hva er det disse tekstene presenterer som det nasjonale?
Materiale for oppgaven er 7 lesebøker fra begge land. To av dem utgjør leseboken for femte trinn i Norge som er skrevet av Thorbjørn Egner (de 7. og 8. bindene av 16 bind). Det vil si at jeg har valgt tre lesebøker fra begge land. Lesebøkene fra Norge er: Nordahl Rolfsens Lesebog for folkeskolen som er utgitt i 1892; Thorbjørn Egners lesebøker for femte trinn: Gode naboer (det 7. bindet) og Mellom bakkar og berg (det 8. bindet) og Zeppelin fra 2006. lesebøkene fra Aserbajdsjan er: Lesebok fra 1994, Lesebok fra 2001 og Lesebok fra 2008.
For å finne det nasjonale i forhold til barna i disse lesebøkene, tar jeg hensyn til leseboktekstenes kontekst. Derfor har jeg valgt kritisk diskursanalyse av Norman Fairclough som teori i undersøkelsen av det nasjonale i forhold til samfunnet. I tillegg til denne teorien som plasserer leseboktekstene i kontekst, bygger jeg på en teoretisk artikkel (barnelitteraturens sosiale funksjon av Flemming Mouritsen) som bidrar til å klargjøre barnas situasjon i samfunnet, og dessuten en teoretisk bakgrunn for å forklare selve det nasjonale. Disse tre teoretiske bakgrunnene utfyller hverandre og bidrar til å analysere leseboktekstene videre.
Sammenligningen baserer seg på en oversiktsanalyse og næranalysen av utvalgte lesestykker fra lesebøkene, og den skjer i to faser. I den første fasen tar jeg for meg utviklingen mellom de utvalgte lesebøkene fra begge landene atskilt. Deretter sammenligner jeg slutningene som kommer fra denne utviklingen. I den siste fasen går sammenligning mellom slutninger fra de to landenes utvalgte lesebøker. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder; University of Agder | no_NO |
dc.subject.classification | NOU 500 | |
dc.title | Lesebøker i nasjonsbyggingsprosessen : en sammenlignende analyse av det nasjonale i lesebøker fra Norge og Aserbajdsjan | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::General literary science: 041 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 119 s. | no_NO |