Browsing Department of Nordic and Media Studies by Title
Now showing items 265-284 of 769
-
Hva kan arves? Om skyld, vold og seksualitet i to nordiske krigsminneromaner.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)During the last two decades, an increasing focus on perpetrators has emerged in Scandinavian literature. This so called perpetrator fiction, with an explicit intention of understanding evil, has portrayed the Nazis and ... -
Hva karakteriserer en gruppe 9.trinnselevers strategier og argumentasjon med utforskende volumoppgaver?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie som tar for seg hva som karakteriserer elevers arbeid med volum. Hensikten er å se hvordan en 9.klasse løser to problemløsningsoppgaver om volum. Studiens problemstilling ... -
Hva kjennetegner kroppsøvingsdebatten i norsk media?
(Master thesis, 2023)Denne studien tar sikte på å undersøke hvordan kroppsøvingsfaget blir fremstilt i norsk media. Målet med studien var å svare på problemstillingen; Hva kjennetegner kroppsøvingsfaget i norsk media? Hvem uttaler seg, og ... -
Hva kjennetegner kroppsøvingsdebatten i norsk media?
(Master thesis, 2023)Denne studien tar sikte på å undersøke hvordan kroppsøvingsfaget blir fremstilt i norsk media. Målet med studien var å svare på problemstillingen; Hva kjennetegner kroppsøvingsfaget i norsk media? Hvem uttaler seg, og ... -
Hva vet vi om favorisering av idrettsflinke elever i kroppsøving? En scoping review av skandinavisk forskning fra 1997 til 2023
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg den potensielle utfordringen knyttet til at idrettsflinke elever favoriseres i kroppsøvingsfaget. Til tross for fagets formål om å bidra til livslang bevegelsesglede, indikerer forskning ... -
"Hvem er jeg?": Skeiv identitet i ungdomslitteratur
(Master thesis, 2023)En tematisk analyse av Nora Dåsnes' "Ti kniver i hjertet" i lys av skeiv teori, og en litteraturdidaktisk refleksjon om bruken av den. -
Hvem selvregulerer i kroppsøving? En kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: For at elever skal kunne bli selvregulerte i kroppsøvingsfaget er det hensiktsmessig å se nærmere på hva som faktisk fører til dette. Eierskap til egen læring trekkes frem som en avgjørende faktor. Gjennom ... -
Hvem selvregulerer i kroppsøving? En kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: For at elever skal kunne bli selvregulerte i kroppsøvingsfaget er det hensiktsmessig å se nærmere på hva som faktisk fører til dette. Eierskap til egen læring trekkes frem som en avgjørende faktor. Gjennom ... -
«Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på 1-7 trinn for å utøve god undervisningspraksis?» En kvalitativ studie av læreres profesjonskunnskaper i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blir utydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til en usikker fremtid for faget ... -
«Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på 1-7 trinn for å utøve god undervisningspraksis?» En kvalitativ studie av læreres profesjonskunnskaper i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blir utydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til en usikker fremtid for faget ... -
Hvilken forståelse har elever på 8.trinn omkring mobbing, og hvilke tiltak mener de at skolen bør gjøre i forebyggende arbeid?
(Master thesis, 2022)I Norge er det et stort fokus på utviklingen av et trygt og godt skolemiljø. Dette reguleres i opplæringsloven (1998) kapittel 9A. I 2017 ble skolens styringsdokumenter, i forhold til elevenes psykososiale miljø, skjerpet ... -
Hvilken forståelse har elever på 8.trinn omkring mobbing, og hvilke tiltak mener de at skolen bør gjøre i forebyggende arbeid?
(Master thesis, 2022)I Norge er det et stort fokus på utviklingen av et trygt og godt skolemiljø. Dette reguleres i opplæringsloven (1998) kapittel 9A. I 2017 ble skolens styringsdokumenter, i forhold til elevenes psykososiale miljø, skjerpet ... -
Hvordan blir barn med cerebrale synshemninger faglig ivaretatt i habiliteringstjenesten for barn og unge i Norge? En tverrsnittstudie om utredning, kompetanse og det tverretatlige samarbeidet rundt barn med cerebral visual impairment (CVI).
(Master thesis, 2022)Cerebrale synsvansker (cerebral visual impairment; CVI) er en hyppig forekommende funksjonsforstyrrelse ved en rekke ulike tilstander hos barn og unge som følges opp innenfor helse- og utdanningssektoren. For å kunne få ... -
Hvordan formidler bildeboka følelser og åpner opp for en emosjonell reaksjon hos leseren, og gjør den særlig egnet som et utgangspunkt for samtaler omkring det komplekse temaet skilsmisse? En litterær bildebokanalyse av Når mamma blir et monster (Sauermann, 2013) og Krigen (Dahle, 2013).
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke og løfte frem bildebokas unike affordans knyttet til formidling av følelser, som igjen kan føre til emosjonelle reaksjoner hos leseren. Masteroppgaven tar utgangspunkt i ... -
Hvordan gjennomføres bokstavinnlæringen i tre norske klasserom?
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan tre lærere gjennomfører bokstavinnlæringen i sine klasserom. Mye forskning har blitt gjort om bokstavinnlæring de siste årene, og resultatene indikerer at lærere står ... -
«Hvordan har skoler arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap?» En studie av et utvalg av lærere og ledere ved tre skoler
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvordan skoler har arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Konkrete aktiviteter og strategier vil gi et innblikk i utviklingsarbeidet ... -
Hvordan innleder politiet til fri forklaring under norske politiavhør? En kvalitativ analyse av norske politiavhør med samtaleanalyse som metode.
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg gjort en kvalitativ analyse av autentiske politiavhør med samtaleanalyse (CA) som metode, med den hensikt å forske på hvordan politiet innleder til fri forklaring under norske politiavhør. Det er ... -
Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? En kvalitativ studie med intervju av seks ungdomsskolelærere som underviser i samfunnsfag.
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? For å besvare min problemstilling har jeg benyttet ... -
Hvordan kan elever bruke kreativitet for å utvikle smakssansen sin i mat og helse?
(Master thesis, 2022)Det har blitt gjort lite forskning på mat- og helsefaget i Norge, og spesielt om bruken av kreativitet og smakssans. Jeg har valgte derfor å forske på dette, for å se om jeg kunne finne noen interessante funn som jeg håper ...