Blar i Department of Nordic and Media Studies på tittel
Viser treff 854-873 av 931
-
Ubesvart anrop i arbeidet med livsmestring i skolen En litteraturdidaktisk tilnærming til den grafiske romanen Ubesvart anrop.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvorfor og på hvilken måte den grafiske romanen Ubesvart anrop (2021) som omhandler tiden etter terrorangrepet 22. juli, skrevet av Nora Dåsnes, kan brukes i skolen med tanke på ... -
”Uforglemmelige øyeblikk skapes i naturen” En retorisk studie av Turistforeningens kommunikasjon i sosiale medier
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven undersøkes Turistforeningens (DNT) kommunikative praksiser på Facebook og Instagram i et retorisk perspektiv. Spørsmålene som søkes å besvares er følgende: Hva slags retoriske strategier preger ... -
Ufrivillig skolefravær Foreldres fortellinger om hva som har vært utfordrende og hva som har bidratt til en bedring i situasjoner med barnas ufrivillige skolefravær
(Master thesis, 2024)I denne studien er det undersøkt hvilke opplevelser foreldre har med barnas ufrivillige skolefravær, og hvilke endringer eller tiltak foreldrene mener har hatt betydning for at det ble en bedring i situasjonen. Foreldrene ... -
Ufrivillig skolefravær på barnetrinnet
(Master thesis, 2024)Ufrivillig skolefravær er ett av mange ord man bruker om elever som av forskjellige årsaker har et høyt fravær i skolen. Fordi ufrivillig skolefravær har så store konsekvenser for elevens utvikling både faglig og sosialt, ... -
Ufrivillig skolefravær sett fra de foresattes perspektiv
(Master thesis, 2024)Undersøkelser viser at selv om de fleste elevene trives på skolen, øker stadig andelen elever som ikke trives- og som gruer seg til å dra på skolen (Bakken, 2019; Enstad & Bakken, 2022). Dette har ført til at skoler og PPT ... -
Ull og muligheter
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om norsk ull og utvalgte håndverksteknikkers muligheter i kunst- og håndverksfaget på skolen. Jeg går i møte med ulla med egen kropp, ulike teknikker og verktøy, som sammen bearbeider ulla. Jeg ... -
Undervisning i kritisk literacy på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan læreren kan arbeide med kritisk literacy-undervisning i norskfaget på ungdomstrinnet. For å svare på denne problemstillingen har jeg brukt et kvalitativt ... -
Undervisning med skjønnlitteratur og leselyst. Om sammenhengen mellom bruk av skjønnlitteratur i norskundervisning og opplevd leselyst hos elevene.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven forsøker å belyse spørsmålet om hvordan skjønnlitteratur brukes i norskundervisningen i en 6. klasse, og hvordan dette kan påvirke elevenes leselyst. For å gjøre dette har jeg gjennomført en kvalitativ ... -
Undervisningskompetanse i brøk
(Master thesis, 2024)Å utvikle god brøkforståelse er essensielt for å danne et godt grunnlag for videre algebraisk tenkning (Van de Walle, 2020). Brøk er samtidig bevist å være et utfordrende tema i matematikkopplæringen for mange elever (OECD ... -
Ungdom i endring i eit postkolonialt perspektiv
(Master thesis, 2023)Korleis blir fleirkulturell identitet framstilt i ungdomsromanen Alle Utlendinger har lukka gardiner. Eg har basert forskinga på postkolonial teori og teori om språk ut fra et didaktisk perspektiv. Eg har svart på korleis ... -
Ungdommers forestillinger om, holdninger til og bruk av ulike skriftspråklige former i ulike teksttyper
(Master thesis, 2019)This thesis examines how youthsrelate tothe use of distinctiveforms of written language in different text types, and the following research question has been chosen: How do youthsrelate todistinctiveforms of written language ... -
Ungdomsskoleelever sitt perspektiv på lineære likninger
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven innenfor matematikkdidaktikk, har algebra og likninger som hovedtema. I studien undersøker jeg lineære likninger i matematikkundervisningen på ungdomsskoleelever. Hensikten med studien er å undersøke ... -
Ungdomsskoleelevers utforskingskompetanse under en parprøve
(Master thesis, 2024)Ved innføringen av kunnskapsløftet 2020, ble det introdusert kjerneelementer som skal være gjennomgående for hvert fag. Slik vi ser det har flere andre fag endret sin vurderingspraksis, for å imøtekomme nye krav i læreplanen. ... -
Ungdomsskoleelevers utforskingskompetanse under en parprøve
(Master thesis, 2024)Ved innføringen av kunnskapsløftet 2020, ble det introdusert kjerneelementer som skal være gjennomgående for hvert fag. Slik vi ser det har flere andre fag endret sin vurderingspraksis, for å imøtekomme nye krav i læreplanen. ... -
Urban Space and Gender Performativity in Knut Hamsun's Hunger and Cora Sandel's Alberta and Freedom.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Abstract: In this article, I discuss the combination of city life and gender performativity in two Norwegian classics, Knut Hamsun’s Hunger (2016) [Sult, 1890] and Cora Sandel’s Alberta and Freedom (1984) [Alberte og ... -
Using Songs to Teach History, Culture, and Society in the English Classroom: Student and teacher experiences of using protest songs from the 1950s and 1950s to learn about the struggle for civil rights in the United States
(Master thesis, 2022)A wealth of research has been conducted on integrating music into the second language classroom, and most studies have shown that songs positively impact English language learning. Although the effectiveness of songs as ... -
Uskyldige gleder, farlige slutninger. Selvhat og fundamentalisme i Knut Hamsuns roman Den siste Glæde (1912)
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Utagerende atferd i skolen
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om utagerende atferd. Lærere står i mange utfordrende situasjoner som følge av denne typen atferd i skolen. Det samme gjør elevene det gjelder og deres medelever. Det er gjort mye forskning rundt ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven handler om hvordan samfunnsfaglærere opplever fagfornyelsens nye krav om bærekraftig utvikling i undervisningen. Oppgaven belyser utfordringer og muligheter og trekker frem muligheter for transformasjon hos ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres kunnskap og praktisering av utdanning for bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling står sentralt i denne oppgaven. Bakgrunnen for at vi har valgt dette temaet er at vi finner det veldig relevant i vår fremtidige profesjon som lærer, ...