dc.contributor.author | Kristiansen, Christine Watne | |
dc.date.accessioned | 2013-02-27T12:55:59Z | |
dc.date.available | 2013-02-27T12:55:59Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/139186 | |
dc.description | Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2012 | no_NO |
dc.description.abstract | Denne
masteroppgaven
er
en
kvalitativ
studie
av
to
dramalærere
om
deres
tanker,
handlinger
og
erfaringer
med
vurdering
i
dramafaget
i
den
videregående
opplæringen.
Jeg
tar
utgangspunkt
i
vurdering
SOM
læring,
der
vurderinger
er
helt
integrert
i
læringsprosessen.
Vurdering
SOM
læring
blir
belyst
ut
ifra
en
internasjonal
kontekst.
I
den
teoretiske
rammen
tar
jeg
for
meg
Eisner
(1991;
2002)
og
hans
syn
på
vurdering,
samt
lærer
som
pedagogikk--‐kritiker.
Konstruktiv
kritikk
som
tilbakemeldingsform
blir
også
belyst.
Oppgaven
har
et
sosiokulturelt
perspektiv.
Min
problemstilling
tar
for
seg
hvilken
vurderingspraksis
lærere
har
i
dramafaget
i
den
videregående
opplæring.
På
bakgrunn
av
problemstillingen
ble
lærerne
både
observert
og
intervjuet,
og
deres
handlinger
og
tanker
i
forhold
til
vurdering
i
faget
ble
analysert
og
drøftet.
I
prosessen
med
oppgaven
utviklet
det
seg
fem
empiriske
problemstillinger
som
jeg
belyser
i
oppgaven:
1 Hva
slags
erfaringer
har
lærere
med
vurdering
i
dramafaget?
2 På
hvilken
måte
fremstår
bruken
av
tilbakemeldinger?
3 På
hvilken
måte
blir
det
lagt
til
rette
for
egenvurdering
og
hverandrevurdering
i
faget?
4 Hvordan
blir
elevmedvirkning
ivaretatt?
5 Hvordan
samarbeider
lærerne
om
vurderinger?
Analysen
viser
blant
annet
at
lærerne
oppfatter
vurdering
som
vanskelig
i
dramafaget,
særlig
siden
vurderinger
kan
bli
subjektive
og
individuelle.
Videre
er
tilbakemeldinger
en
stor
del
av
faget,
som
viser
seg
som
en
kontinuerlig
prosess
underveis
i
undervisningen,
og
gjennom
konstruktiv
kritikk
i
praktiske
visninger.
Analysen
viser
også
at
det
er
ulik
praksis
mht.
tilrettelegging
for
egenvurdering
og
hverandrevurdering,
men
at
trygghet
er
viktig
i
slike
situasjoner.
Det
samme
gjelder
elevmedvirkning.
Videre
viser
det
seg
at
lærerne
samarbeider
omkring
vurdering
på
fagdager,
og
når
det
skal
settes
karakterer.
Samarbeid
mellom
lærere
underveis
i
undervisningen
viser
seg
å
være
vanskelig.
De
empiriske
probemstillingene
kaster
også
lys
over
lærernes
implisitte
syn
på
kunnskap
og
læring
som
deltakende,
men
på
ulik
måte. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder; University of Agder | no_NO |
dc.subject.classification | PED 511 | |
dc.title | Vurderingens kunst : en diskusjon om vurdering som læring i dramafaget | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 93 s. | no_NO |