Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaraldseid, Wenche Synnøve
dc.date.accessioned2012-11-15T13:05:50Z
dc.date.available2012-11-15T13:05:50Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139174
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder, 2012no_NO
dc.description.abstractI dagens skole er det mange elever som strever med atferdsvansker og AD/HD problematikk. Lærerens jobb består blant annet av å hjelpe disse elevene på en best mulig måte. Nyere forskning antyder at jenter er en undervurdert gruppe i forhold til atferdsvansker. Dette kan skyldes flere forhold. En av de gruppene som det har vist seg at ikke får den hjelpen de trenger i skolen, er jenter med innagerende atferd og jenter med AD/HD uten hyperaktivitet. Flere forskere etterlyser undersøkelser som kan bidra til å belyse om dagens lærere er i stand til å oppdage jenter med innagerende atferdsvansker og AD/HD uten hyperaktivitet. En av grunnene til at det rettes mindre oppmerksomhet mot disse barna, kan være at den innagerende atferden er mye mindre forstyrrende for medelever og lærere, enn det den utagerende atferden er. En annen årsak kan ha sammenheng med at lærerne oppfatter utagerende og innagerende atferd på forskjellig måte. For å undersøke om lærerne oppfattet disse to atferdsformene på forskjellige måte, valgte jeg å gjennomføre en kvantitativ spørreundersøkelse blant ungdomsskolelærere i et regionalt utvalg. Det ble utarbeidet et felles spørreskjema, og til det ble det utarbeidet to caser. I den ene casen ble det beskrevet en jente (Eva) med utagerende atferd og symptomer på AD/HD med hyperaktivitet. I den andre casen ble det beskrevet en jente (Siv) med innagerende atferd og symptomer på AD/HD uten hyperaktivitet. Utvalget ble delt inn i to grupper. Og hver gruppe fikk spørsmål knyttet til en av casene. Dette ble gjort for å kunne sammenligne funnene fra gruppene opp i mot hverandre. Følgende problemstilling ble utarbeidet. 1. Er det forskjell på lærerens oppfatninger av ulike tegn på innagerende og utagerende atferd blant jenter ? 2. Hvordan oppfatter lærere ulike tegn på innagerende og utagerende atferd blant jenter? For å få klarhet i hva som er normal atferd og hvilken atferd man kan betegne som atferdsvanske, så jeg det hensiktsmessig å fordype meg i hva forskning sier om atferdsvansker blant jenter. Siden barn med AD/HD mange tider utvikler en eller annen form for atferdsvansker, og AD/HD er et ekspanderende problem, valgte jeg å se nærmere på hva forskning sier om hva som er typisk for jenter med AD/HD. Ettersom oppgaven min er rettet mot lærere og elever, og deres felles arena er skolen, valgte jeg å se nærmere på skolens, lærerens og elevens rolle som en teoretisk ramme for prosjektet. Få å få en dypere forståelse av hvorfor jenter utvikler atferdsvansker, valgte jeg å se nærmere på ulike måter å forstå atferdsproblemer, gjennom en flerteoretisk tilnærming. Jeg valgte å belyse ulike forhold ved atferdsvansker og AD/HD gjennom a) individperspektivet b) aktørperspektivet og c) systemperspektivet. Disse perspektivene vektlegger forståelsesmåter ved risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer forskjellig og sammen gir de muligheten for en bredere og dypere forståelse av problematikken. I denne undersøkelsen viste det seg at det var mer sannsynlig at lærene koblet lav motivasjon og arbeidsvilje til casen om jenta med utagerende atferd, enn den med innagerende atferd. De var også mer negative til den utagerende atferden i forhold til hvordan den påvirket andre. Lærerne tok både den innagerende og den utagerende atferden på alvor, når de fikk spørsmål om atferden var alvorlig og om jentene trengte ekstra hjelp. Imidlertid var lærerne mer villige til å bruke begrepene ”atferdsvansker” og ”AD/HD” for å beskrive atferden i casen om jenta med utagerende atferd enn casen med innagerende atferd. For at lærere skal være i stand til å oppfatte ulike tegn på innagerende atferdsvansker og AD/HD uten hyperaktivitet, må de ha kunnskap om hvilke tegn og signaler de skal være observante ovenfor. Det er behov for forskning på hvordan ulike typer problemer blant jenter i skolen oppfattes av lærerne og hvordan disse ulike oppfatningene kan påvirke tilbudet barna får. Denne undersøkelsen er et skritt i den retningen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleLærernes oppfatning av innagerende og utagerende atferdsvansker blant jenter : en kvantitativ undersøkelseno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283no_NO
dc.source.pagenumber91 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel