Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVaksdal, Torunn
dc.contributor.authorRøkke, Camilla Midtbøen
dc.date.accessioned2013-02-27T12:19:08Z
dc.date.available2013-02-27T12:19:08Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139166
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2012no_NO
dc.description.abstractI en rapport fra NIFU STEP, i 2010, kommer det frem at det i løpet av de siste 10 årene, har vært et økt fokus på at personer i underrepresenterte grupper, skal kunne ta høyere utdanning, på lik linje med alle andre i vårt samfunn. Denne undersøkelsen setter fokus på utfordringene studenter med psykiske lidelser opplever i sin studiehverdag, og hvordan hjelpeapparatets tilbud om veiledning og tilrettelegging, samsvarer med studentenes behov. Den bygger på Wolf Wolfensbergers sosiale rolleteori, hvor fokuset er på hjelpeapparatets innvirkning på devalueringen av underrepresenterte grupper i samfunnet. Forskningen er gjort gjennom intervjuer av studenter med psykiske lidelser, og representanter fra hjelpeapparatet. Tidligere forskning på feltet, viser at det er et økende antall personer med psykiske lidelser som tar universitetsutdannelse. Forskningen sier videre at universitetene må tilrettelegge for et bredere mangfold i studentmassen. Det er liten forskning på studentenes egne erfaringer og de utfordringene de møter i sin studiehverdag. I de innsamlede dataene kommer det frem at studenter med psykiske lidelser klarer å gjennomføre utdannelse og oppfylle sine drømmer om et bedre liv. Dette klarer de med tilrettelegging og veiledning fra hjelpeapparatet. Vi ser imidlertid, at hjelpeapparatet kunne tatt et større ansvar for å bidra til at studentene, etter hvert som de tilpasser seg livet som student, klarer å løsrive seg fra hjelpen og ta et større ansvar for i mestringen av sine utfordringer. Vi ønsker derfor, å bidra til økt forståelse for studentenes behov for veiledning og tilrettelegging.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleHold min hånd, men slipp den i tide : studenter og hjelpeapparatets erfaringer, om utfordringer psykiske lidelser medfører i studiehverdagenno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.source.pagenumber110 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel