Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØstrem, Julie Endresen
dc.date.accessioned2012-02-22T09:26:09Z
dc.date.available2012-02-22T09:26:09Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139160
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2011no_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kritisk studie av ”skole- hjemsamarbeid” basert på deler av Michel Foucaults maktanalyse, med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjering. Dominant styring innebærer at A styrer B for å få B til å gjøre noe A vil. Med strategi menes at A og B prøver å styre hverandre. Regjering har man når A styrer B til å styre seg selv, gjennom å styre C, en relasjon B er delaktig i. Hensikten med studien har vært, ved hjelp av Gadamers hermeneutikk, å utarbeide og klargjøre et analyseverktøy basert på Foucaults maktanalyse. Deretter har jeg vurdert om Foucaults maktanalyse har vært tjenlig til dette. Målet med analysen har vært å besvare følgende problemstilling: Kan skole- hjemsamarbeid ses som en styringsmåte skolen bruker til å styre foreldrene med og kan Foucaults forståelse av styring være nyttig i analyse av dokumenter fra skolen i kommunikasjon med foreldrene? Med bakgrunn i en hermeneutisk tilnærming til Foucaults tekster, basert på Gadamers teori, har jeg prøvd ut Foucaults teori gjennom å analysere de tre typiske skoledokumentene ukeplan, forventningsavklaring og meldingsbok. Arbeidet har avdekket flere interessante funn. Også disse drøftes i studien. Skolens skriftelige kommunikasjon med foreldrene fremstår som lukket og lite meddelsom når det gjelder faglige forhold, mens den synes å være langt mer åpen når det gjelder elevenes sosiale forhold. Denne åpenheten uttrykkes ved at skolen knytter meldinger som omhandler elevenes negative oppførsel til elevenes og foreldrenes ansvar. Skolens meldinger om sosiale og hyggelige aktiviteter knyttes derimot til skolens ansvar. Studien viser at skolens sentrale forventning til foreldre, uttrykt i den skriftlige kommunikasjonen, er at foreldrene forventes å være positive til, og lojale mot, skolen. Samtidig viser studien at foreldre synes å ha behov for å unnskylde seg i sine skriftlige beskjeder til skolen når de opplever å ikke leve opp til skolens forventninger til dem som foreldre. II Jeg har i studien avdekket resultater som indikerer at skolen, ved hjelp av den skriftlige kommunikasjonen i skole – hjemsamarbeid, styrer foreldrene til å oppføre seg etter skolens anvisninger.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationPED 511
dc.title"De positive foreldrene sier unnskyld" : en kritisk studie av skole-hjemsamarbeid basert på delerav Michel Foucaults maktanalyse med hovedvekt på styringsbegrepene dominans, strategi og regjeringno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.source.pagenumber79 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel