Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNome, Dag Øystein
dc.date.accessioned2011-09-26T12:17:34Z
dc.date.available2011-09-26T12:17:34Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139156
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2011en_US
dc.description.abstractMålet med denne teoretiske undersøkelsen er å forstå dannelsesprosessens kroppslige fundament i tidlig barndom – med særskilt henblikk på individets etiske disposisjoner. Ved hjelp av kroppslighetsteori i en fenomenologisk forståelsesramme og klassisk dannelsesteori, viser undersøkelsene at muligheten for å fundamentere etisk ansvarlighet i den menneskelige natur, synes å ha sitt grunnlag i den tidlige barndommens kroppslige prerefleksive og prepersonlige tilværelse. Gjennom en kroppslig orientert pedagogisk praksis som aktualiserer denne opprinnelige intersubjektive samværsformen, kan dannelsesprosessens etiske dimensjon holdes vedlike. En slik praksis innebærer imiterende kroppslig læring, aktualisering av kroppsspråk og gester samt lek og aktivitet som fremmer vitalitet, gode rytmer og bevegelighet. Dette krever en ontologi som forutsetter en ikke-dualistisk forståelse av forholdet kropp – sinn, slik at en forstår sammenhengen mellom en bevegelig kropp og et bevegelig sinn på rett måte. Det innebærer også en utvidelse av vår forståelse av danning. I hovedsak bygger fremstillingen på Maurice Merleau-Pontys tenkning. Nøkkelord: Fenomenologi, kroppslighet, dannelse, Merleau-Ponty, etikk, livsverden-forskning, småbarnspedagogikk, toddlerkultur.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder: University of Agderen_US
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleFra medbevegelse til medfølelse : subjektivitetsdannelsens kroppslige fundament og dens etiske dimensjon i tidlig barndom i lys av Maurice Merleau-Ponty- med mulige pedagogiske implikasjoneren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.source.pagenumber71 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel