Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Christoffer Gautland
dc.date.accessioned2011-09-26T13:21:01Z
dc.date.available2011-09-26T13:21:01Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139152
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2011en_US
dc.description.abstractDenne oppgaven er utformet med mål om å belyse i hvilken grad de ansatte ved NOV Training opplever sin arbeidsplass som en lærende organisasjon. Bakgrunnen for denne tilnærmingen er ønsket om å løfte frem forhold som er med på å gjøre organisasjonen mer gjennomsiktig. Med gjennomsiktig forstås det som muligheten til å belyse interne forhold som kan fungere som utgangspunkt for videreutvikling, hvis ønskelig. Bakgrunnen for et slikt arbeid begrunnes i teoriens aktualitet, representert ved samtidens kompleksitet og krav. Dagens organisasjoner operer i et miljø som er komplekst, overraskende og flertydig. Som en konsekvens av dette er organisasjonene nødt til å lære bedre og raskere før, ved å bli mer lærende i sin tilnærming. Oppgaven er utformet med utgangspunkt i ulike fagfelters teori om lærende organisasjoner. Gjennom å redegjøre for de ulike teoriene er det utformet en tverrfaglig definisjon. Denne definisjonen baserer seg på overlappende momenter på tvers av teoriene og resulterer i et sett av karakteristikker som vurderes representative for lærende organisasjoner. Karakteristikkene vurderes på grunnlag av denne prosessen til å inneha et bredere nedslagsfelt enn teoriene har hver for seg, og er utgangspunktet for utformingen av en kvantitativ spørreundersøkelse. Spørreundersøkelsen i oppgaven har et deskriptivt design med svaralternativer som er uttømmende og gjensidig utelukkende. Denne sendes ut til alle de ansatte ved avdelingen, og resultatene analyseres, med mål om å belyse sentraltendensene av de ansattes opplevelser. Resultatene er deretter gjenstand for analyse og tolkning. Oppgaven ses på som en konseptuell empirisk oppgave. Resultatene belyser sentraltendenser som indikerer at de ansatte opplever sin arbeidsplass som en lærende organisasjon. Hovedkonklusjonen baserer seg på grunnlag av dette til å konkludere med at NOV Training i stor grad innehar de grunnleggende karakteristikkene som er utformet i denne oppgaven, og dermed vurderes til å være en velutviklet lærende organisasjon. Samtidig belyser analyseresultatene områder ved organisasjonen som i relasjon til teori har uforløste potensialer. Disse omhandler elementer som ved bevisst videreutvikling kan bidra til at graden av lærende karakteristikker utvikles enda mer. Oppsummerende presentert ved fire punkter. III For å nærme seg graden av lærende organisasjoners karakteristikker ytterligere kan NOV Training rette fokus mot følgende momenter: Økt evne til refleksjon over egne handlinger, som utgangspunkt for læring. Større grad av differensierte visjoner og mål, som tiltak for å motivere de ansattes lyst til å bidra enda mer. Mer tilgjengelig og bevisst bruk av tidligere erfaring som utgangspunkt for strategisk læring. Et bredere tilbud av kompetansehevingstiltak som favner et større antall ansatte, for å øke den individuelle utviklingen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderen_US
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleEn lærende organisasjon innenfor olje- og gass industrien : en undersøkelse av de ansattes opplevelse ved NOV Trainingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.source.pagenumber118 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel