Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBreistein, Kjerstin M.
dc.date.accessioned2011-09-26T12:53:54Z
dc.date.available2011-09-26T12:53:54Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139150
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2011en_US
dc.description.abstractIKT-satsning i skolen har vært stor de senere årene. I løpet av skoleåret 2009/2010 sørget Vest-Agder fylkeskommune for at alle elever i videregående skole fikk sin egen bærbare PC. Denne satsningen på teknologi har, sammen med andre utdanningspolitiske endringer, ført til diskusjoner rundt lærerens frihet til å gjøre didaktiske valg. Didaktiske valg som tradisjonelt har blitt knyttet til danningsbegrepet. På bakgrunn av dette har det vært interessant å se nærmere på lærerens tanker om elevens danning i undervisning med bærbar PC i videregående skole. Formålet med denne undersøkelsen har vært å forsøke å forstå hvordan lærerne begrunner sine valg for bruk av den bærbare PC-en, for på den måten å kunne tolke seg frem til lærerens tanker om elevens danning. Problemstillingen som skal besvares er: Hva slags danningsforståelse kommer til syne når lærerne begrunner sine valg for bruk av bærbar PC i undervisning? Lærernes begrunnelser har blitt tolket, analysert og drøftet ved hjelp av det danningsdidaktiske perspektivet til Wolfgang Klafki (2005). Det empiriske grunnlaget for undersøkelsen er hentet inn ved hjelp av kvalitative intervjuer gjort med seks lærere fordelt på tre forskjellige videregående skoler i Vest-Agder. Det går frem av undersøkelsen at lærerne har fokus på elevens danning i undervisning med den bærbare PC-en og at lærernes danningsforståelse er både metodisk og kategorial. Den metodiske forståelsen ser ut til å komme sterkest til syne i lærernes begrunnelser for valgene som tas. Mens den kategoriale danningsforståelsen, i større grad, kommer til uttrykk som tanker og ønsker om å fremme elevens kategoriale danning. Undersøkelsen ser på hva en slik todelt danningsforståelse kan ses i sammenheng med.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderen_US
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleLærerens danningsforståelse i undervisning med bærbar PC : en kvalitativ undersøkelse av danningsforståelse i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.source.pagenumber102 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel