dc.contributor.author | Olsen, Torunn-Marie | |
dc.date.accessioned | 2010-09-15T12:07:27Z | |
dc.date.available | 2010-09-15T12:07:27Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/139140 | |
dc.description | Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2010 | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har fått tittelen kompetanse på kommunalt nivå i barnehagesektoren.
Målene for oppgaven kom til ut i fra de erfaringene jeg har gjort som førskolelærer i
barnehagen. Da jeg var ferdig utdannet i 2005 ble jeg ansatt i en kommunal barnehage på
Østlandet hvor det ble lagt trykk på fagkompetanse. Pedagogene fikk ansvar for å holde
fagdebatten i gang i det daglige arbeidet. Bakgrunnen for oppgaven er de endringene som har
skjedd i sektoren etter barnehageloven 2005 ble vedtatt.
Kompetanse er et abstrakt fenomen som kan angripes og studeres fra flere perspektiv. I dette
studiet er kompetanse foranderlig og det er individet som konstruere sin kompetanse i møtet
med andre. Barnehagekonsulenten er en sentral støttespiller for barnehage og mange av dem
er utdannet førskolelærere. Til nå har det vært kompetansen til den enkelte ansatte i
barnehagene som er satt i fokus mens her rettes fokuset mot kommuneforvaltningen og
ansatte med barnehage som ansvarsområde.
Når fenomenet verken er målbart eller kan telles men manifesteres i menneskers handlinger
eller finnes i den enkeltes beskrivelser, ble det naturlig for meg å anvende en
etnometodologisk tilnærming som tilhører innenfor den kvalitative forskningstradisjonen.
Kompetansedebatten er omfattende og den kompetansen som allerede finnes i sektoren bør få
en stemme. Derfor har jeg her anvendt intervjuet for å samle inn data som ligger til grunn i
analysen og benyttes i drøftingen.
Barnehagekonsulentens stiling er plassert noe forskjellig i forvaltningen men
handlingsrommer for stillingen ligger mellom forvaltning og barnehagene. Hvordan den
enkelte tolker sin stilling avgjøres av flere faktorer både de som ligger i den enkelte og ytre
faktorene på alle nivå i samfunnet.
Den profesjonelle, autonome og utviklingsorienterte barnehagekonsulenten med barnet i
fokus for sin praksis oppsumerer i grove trekk de fire barnehagekonsulentene i dette studiet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Agder, University of Agder | en_US |
dc.subject.classification | PED 511 | |
dc.title | Kompetanse på kommunalt nivå i barnehagesektoren | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 85 s. | en_US |