Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristiansen, Marianne
dc.date.accessioned2010-03-02T08:42:44Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139128
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2009en
dc.description.abstractDenne oppgaven er en undersøkelse basert på et case som handler om en jente som viser innagerende atferd og hennes sosiale utfordringer. Jenta har fått diagnosen kronisk utmattelsessyndrom (ME), og hun er preget av angst. Dette prosjektet har tre formål. For det første er det viktig i denne undersøkelsen å finne svar på hvilke oppfatninger aktørene i caset har av et barn som viser innagerende atferd og hennes sosiale utfordringer. For det andre rettes fokus mot hvordan oppfatningene til aktørene i caset samsvarer over tid, om overgangen fra barneskole til ungdomsskole. Og for det tredje fokuseres det på hvilke oppfatninger aktørene i caset har av arbeidet som blir gjort for å bedre hennes sosiale utfordringer. Dette er en kvalitativ undersøkelse, og intervju er valgt som metode for innsamling av datamateriale. Oppfatningene til aktørene i caset er i fokus, med bakgrunn i et fenomenologisk perspektiv som vektlegger oppfatninger. Aktørene er mor, to saksbehandlere i PPT og to sosiallærere. Grunnen til at det er to saksbehandlere i PPT og to sosiallærere er at datainnsamlingen har foregått i to tider i to kontekster: Sommeren 2008 da jenta gikk på barneskolen, og høsten 2009 da jenta hadde begynt på ungdomsskolen. Hovedteoretiker er Urie Bronfenbrenner og hans utviklingsøkologiske modell. Nettverksteori er sentralt i forhold til aktørene i caset og jentas forhold til andre barn og voksne. Videre blir teori om innagerende atferd, angst, sosial angst og skolefobi presentert. Grunnen til at disse begrepene fremstilles er at det kommer frem i funn at jenta sine sosiale utfordringer er rettet mot dette. Datamaterialet blir presentert i et eget kapittel. Her blir intervjupersonenes oppfatninger presentert som en historie, med noen direkte uttalelser fra aktørene. I drøftingen blir intervjupersonenes oppfatninger drøftet i forhold til hverandre. Teori og tidligere forskning knyttes til dette. Avslutningsvis svarer jeg ut i fra min tolking, på problemstillingene for undersøkelsen. Et hovedfunn i undersøkelsen er at det synes å være forskjeller i informantenes oppfatninger på tvers av kontekster. For eksempel de som ble intervjuet i barneskole konteksten forventet at jenta ville ha like mye fravær når hun begynte på ungdomsskolen, som på barneskolen. Resultatene indikerer at informantene på ungdomsskolen hadde forventninger om at jenta ikke skulle være noe særlig tilstede, som følge av de opplysningene som de hadde fått fra barneskolen. Det viste seg allikevel at jenta var mer tilstede enn de hadde forventet. 4 Oppfatningene som intervjupersonene i konteksten ungdomsskole hadde, forandret seg etter at jenta hadde startet på ungdomsskolen.en
dc.format.extent546486 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Agder, University of Agderen
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleEn case studie av ett barn som viser innagerende atferden
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en
dc.source.pagenumber98 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel