dc.contributor.author | Riskjell, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T10:08:53Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/139110 | |
dc.description | Masteroppgave i pedagogikk 2007 - Høgskolen i Agder, Kristiansand | en |
dc.description.abstract | Læring kan deles inn i to typer, hvor den ene er den læringen som foregår i sosiale
sammenhenger når lærende kommuniserer med hverandre og den andre typen er
den personlige læringen som foregår i det kognitive apparatet hos den lærende.
Det sosiokulturelle læringsperspektivet danner bakgrunn for redegjørelse som tar
utgangspunkt i praktiske ledelsesstrategier og medarbeidersamtalen som et
utviklingsverktøy.
Human-relation- fokuser på den gode samtalen som en viktig arbeidsmetode for å
tilrettelegge produktiviteten. Lærende organisasjoner er en metode som
Senge(1999) lanserte i forhold til det å drive endringsledelse i organisasjoner
Metoden tar utgangspunkt i at lærende organisasjoner skal være et sted som
tilrettelegger for videreutvikling av menneskers evne, kreativitet og hvor det
kollektive fellesskapet ble ivaretatt. Metoder som lærende organisasjoner bygger
på er at individuell læring kan skje i felleskap ved å tenke helhet. Sosiokulturelt
læringssyn bygger på et konstruktivistisk syn som tar utgangspunkt i et helhetlig
syn på mennesket. Et slikt læringssyn ser på verden som konstruert og at alle som
er en del av denne konstruksjonen er med å bidrar og påvirker i den store
helheten.
I utgangspunktet kan læring ses som opptak av ny kunnskap hvor det i forlengelse
av dette skjer en atferdsendring. Utgangspunktet for å finne ut om det har skjedd
læring blir å finne ut om det har ført til en eller annen form for endring. I det nye
arbeidslivet blir læring en forutsetning for å klare jobben ved å stadig utvikle den
nødvendige kunnskapen som trengs for å løse problemer i forbindelse med
arbeidsoppgaver. Medarbeidersamtalen har blitt presentert både som et
ledelsesverktøy og et utviklingsverktøy. Fremtredene kriteriene for læring er
faktorer som menneskers evne til dialog og kommunikasjon, indre og ytre
motivasjon, samsvar mellom mennesker og organisasjonens behov og evne til å
reflektere og sette ord på erfaringer. | en |
dc.format.extent | 434024 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Agder | |
dc.publisher | Agder University College | |
dc.subject.classification | PED511 | |
dc.title | Medarbeidersamtalens funksjon i arbeidslivet : et læringsperspektiv | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | |