dc.contributor.author | Gregersen, Lise | |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T09:15:31Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/139104 | |
dc.description | Masteroppgave i pedagogikk 2007 - Høgskolen i Agder, Kristiansand | en |
dc.description.abstract | Tema for denne masteroppgaven er sosial kompetanse. I de senere årene har sosial
kompetanse vært viktig i den skolepolitiske debatten. Det er diskutert om sosial kompetanse
bør være et eget fag i skolen, samt hvordan det skal forankres i læreplanene. Det er utviklet en
rekke programmer til bruk i skolen, for å øke elevenes sosiale kompetanse. Denne oppgaven
retter fokus mot elevens fortolkningsspråk i skolen. Sentrale teoretiske forankringer er
sosialkonstruksjonisme og kontekstuelle teorier. Spørsmålet om hvordan elevene konstruerer
sosial kompetanse ut fra relasjoner til medelever og lærer i skolen, besvares ut fra analyser av
et etnografisk studie. Det er gjennomført feltarbeid, fokusgruppesamtaler og individuelle
intervju av elever i videregående skole ved helse- og sosialfaglig linje. Undersøkelsen har
inngått i et større prosjekt ved Høgskolen i Agder, fakultet for pedagogikk, som ledes av
førsteamanuensis Turid Skarre Aasebø. Prosjektet har gitt tilgang til et utvidet materiale fra
ytterligere en gruppe ved helse- og sosialfaglig linje, samt en gruppe fra allennfaglig linje i
videregående skole.
Elevenes egne konstruksjoner av sosial kompetanse ses i denne oppgaven som viktige bidrag i
den pedagogiske debatten. Oppgaven gir svar på den kontekstuelle betydningen for elevenes
utøvelse av sosial kompetanse. Relasjonelle kontekster mellom elever og lærere, jevnaldrende
og venner er vektlagt i analysen. Elevenes konstruksjoner av sosiale kompetanseområder som
samarbeid, selvhevdelse, selvkontroll, ansvarlighet og humor og glede beskrives.
Beskrivelsene ses kontekstuelt. De har betydning i den konteksten de tas ut fra. Det vi si at
beskrivelsene ikke nødvendigvis er overførbare til andre kontekster. Formålet med oppgaven
har vært å få frem at det foregår noen konstruksjoner i de prosesser og interaksjoner elevene
er en del av. De kulturelle konstruksjonene som beskrives viser til at elevene handler ut fra
mer enn rasjonalitet i de relasjoner de inngår i. Elevene handler og bruker sin sosiale
kompetanse ut fra diskurser som finnes i de interaksjoner de deltar i. | en |
dc.format.extent | 936789 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Agder | |
dc.publisher | Agder University College | |
dc.subject.classification | PED511 | |
dc.title | Sosial kompetanse : om elevers konstruksjoner i relasjon til medelever og lærere | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmenn pedagogikk: 281 | |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | |