Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTrana, Torbjørg
dc.date.accessioned2007-09-18T10:13:00Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139098
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk 2007 - Høgskolen i Agder, Kristiansanden
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg ønsket å fokusere på barn som flytter. Mitt hovedanliggende har vært å finne ut om flytting gjør noe med individets evne til å knytte bånd til andre, både som barn og senere som voksen. Vil flyttingen være med på å forme identitetsutviklingen i en bestemt retning? Kan det være faktorer som er av betydning for hvordan barnet utvikler seg? Som teoribakgrunn bruker jeg Bowlbys teori om tilknytning. I denne sammenhengen blir begreper som identitet, tilhørighet, relasjoner, mestring og savn sentrale. Jeg fokuserer særlig på barnets familie som en sikker base i stadige møter med nye miljøer. Jeg bruker kvalitativ metode som verktøy for å finne informasjon om det jeg ønsker å undersøke. Gjennom intervjuer av voksne som har vokst opp som offisersbarn i Frelsesarmeen, får jeg et bilde av hvordan det var å flytte som barn. Resultatene er mer positive enn forventet. Det kommer fram at det på mange måter har vært en styrke å ha flyttet mye. Ut fra møte med mange ulike kulturer og mange forskjellige mennesker, har personene som er intervjuet ervervet seg mange positive egenskaper. De er sosiale og utadvendte, åpne for andre mennesker og nye utfordringer og er flinke til å ta initiativ. Deres erfaring er at de sitter igjen med mer positivt enn negativt, etter å ha hatt en barndom på flyttefot.en
dc.format.extent579452 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagenob
dc.publisherHøgskolen i Agder
dc.publisherAgder University College
dc.subject.classificationPED511
dc.titleBarn som flytter : med fokus på tilknytning og identitetsutviklingen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel