Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHavåg, Karen Bjørnestad
dc.date.accessioned2009-09-04T11:39:53Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139092
dc.descriptionUniversitetet i Agder : University of Agder 2008en
dc.description.abstractHensikten var å studere hvordan sykepleiere tenker når de skal dokumentere helsehjelp i kodeverket NANDA-NIC. Disse kodeverkene er implementert i beslutningsstøttesystemet DIPS, som er i bruk ved flere av landets helseforetak. Denne Mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie forankret i en fenomenologisk hermeneutisk vitenskapstradisjon. Studiens empiri består av intervju med fem erfarne sykepleiere som arbeider på tre ulike psykiatriske avdelinger. Studien begynner med en framstilling av utviklingen i sykepleiedokumentasjonen, for deretter å gi en presentasjon av klassifikasjonssystemene NANDA- NIC. Det gjøres videre rede for hva vitenskapelig kunnskap, praktisk kunnskap og praktisk handlingsklokskap innebærer. Implisitt (taus kunnskap) er viet et eget kapittel. Gjennom analyse og tolkning av de empiriske data beskrives funn knyttet til bruk av kodeverket. Dataene blir drøftet i lys av ulike former for kunnskap, bruk av kodeverket og anvendelse av fritekst, refleksjonen og implisitt kunnskap. Funnene i studien synliggjør ulike oppfatninger for bruk av kodeverket. Studien finner videre at NANDA-NIC ser ut til å ha betydning for kvaliteten i sykepleiedokumentasjonen. Funnene peker også i retning av at kodeverket kan bidra til en mer strukturert og oversiktelig dokumentasjon, samt hvordan sykepleiere oppfatter kodene i dette systemet. Man finner videre at refleksjonen i denne sammenheng ser ut til å være betydningsfull hos informanter som anvender fritekst. Studien har grunnet valg av vitenskaps metode visse problemer i forhold til generalisering. Den henvender seg primært til konteksten den er hentet ifra og kan i så måte bidra til litteraturen omkring sykepleiedokumentasjon i lignende kontekster.en
dc.format.extent418052 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.titleDen reflekterende praktiker og dokumentasjon i kodeverketNanda-Nicen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en
dc.source.pagenumber79 bl.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel