Data er like viktig som Duplo : å vinne kunnskap om barnehagens læringsmiljø med innføringen av IKT i barnehagene i en kommune som eksempel
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139082Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Å vinne kunnskap om barnehagens læringsmiljø med innføring av IKT i barnehagen i en kommune som eksempel er tittelen jeg valgte å gi denne mastergradsavhandlingen i pedagogikk. Målet med undersøkelsen ble til av egne erfaringer med innføring av IKT i min barnehage. Bakgrunnen var at bystyre i min kommune vedtok i 2005 å satse 16 millioner årlig de neste to årene på IKT i skole og barnehage. Alle pedagogene i de skolene og de kommunale barnehagene fikk utlevert hver sin bærbare datamaskin og det ble tildelt datamaskiner i forhold til 1:5 elever i skolene og 1:10 barn i barnehagene. Hvordan kunne jeg vinne kunnskap om det som skjedde i barnehagene og læringsmiljøets betydning. Da jeg var på jakt etter de ansattes opplevelse av det som hadde skjedd, falt det seg naturlig for meg å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse med en fenomenologisk tilnærming til forskningsspørsmålet. Jeg valgte å intervjue fire ressurspersoner i fire forskjellige enheter. Alle disse var valgt ut til å være ressursperson på sin enhet, med oppgave å være link og pådriver i prosjektet på sin enhet. Gjennom datamaterialet opparbeidet jeg meg en forståelse av hvordan IKT hadde blitt mottatt i de forskjellige enhetene. Når de digitale verktøyene ble presentert i barnehagene, innebar det en stor utfordring for personalet. Personalets syn på muligheter, begrensninger og egen rolle var avgjørende for hvordan IKT ble tatt i bruk. En del av de voksne har sett mulighetene med bruk av datamaskinene. De har ivrig tatt fatt på å lære seg IKT, med datamaskinene og kameraer til blant annet dokumentasjon. Andre har vært skeptiske til å prøve, noe som har i etterkant vist seg å bunne i egen usikkerhet. Nivået på de voksnes kompetanse ved oppstarten, sprikte fra å lære seg å trykke på startknappen til at noen kunne mye om bruken av datamaskinene. For barna var oppstarten med datamaskinene veldig spennende og køen foran datamaskinene var lange. De ivret for å prøve. De prøvde seg fram og hjelp hverandre. Men barn kan ikke utvikle seg nok, når de voksne ikke er dyktige nok. Skal den ene være trygg, må den andre være trygg. Det kom tydelig fram i svarene at det hos mange voksne ikke var trygghet til å bruke datamaskinene. Forat barn skal tilegne seg nye ferdigheter eller nye måter å tenke på, trenger de støtte fra en mer kompetent voksne. Dette var kanskje ikke kommunen nok oppmerksom på? Rammebetingelsene med tid og ressurser for personalets utvikling burde det vært tatt mer hensyn til.
Beskrivelse
Masteroppgave i pedagogikk - Universitetet i Agder 2008