Browsing Department of Education by Title
Now showing items 314-333 of 410
-
Raising Children to Become Democratic Citizens. Educational Initiatives for Preventing Extremism and Radicalization in Norway
(Chapter, 2022)Norway is often highlighted as an outstanding democracy. Nevertheless, there is still a need to work on democratic issues to prevent radicalism and extremism. This chapter presents how a national prevention approach, ... -
Rammefaktorenes betydning for mat- og helseundervisningen på 1.–4. trinn
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Rådgiverrollen på ungdomsskolen En kvalitativ undersøkelse av rådgiver og ungdommers opplevelser og erfaringer med frafall, rådgivning, mestring, motivasjon og samarbeid
(Master thesis, 2015)Prosjektets bakgrunn: Tidligere forskning har sett på hvordan forebygge mot frafall på videregående og tiltak og tilbud som skal settes inn der, men lite hvordan det jobbes forebyggende på ungdomsskolen. I tillegg finnes ... -
Reflection Cycle - from Collective Ideas to joint action
(Chapter; Peer reviewed, 2022) -
Reflections on Relevance and Quality in School-In
(Chapter; Peer reviewed, 2022) -
Remote working – a new tool for local and regional development
(Master thesis, 2021)Available from 01/07/2026 -
Reproduksjon av ulikheter, eller utdanningsrettferdighet
(Master thesis, 2023)Ideen om en skole for alle har sine røtter langt tilbake i tid (Telhaug, 1994; Solstad, 2004: Bjørnsrud & Nilsen, 2021). Fra og med L97, har det blitt vektlagt inkluderende opplæring som viktig for alle barns utvikling og ... -
Revisiting the Definition of Bullying in the Context of Higher Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study used a qualitative method to verify the interpersonal interactions that students consider to constitute bullying in higher education. The data came from 58 semi-structured interviews with students and administrators ... -
Rollestyrt samarbeid? : En kvalitativ studie av hvordan ulike roller kan påvirke et samarbeid mellom barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk og barnehagen, fra BUP sitt perspektiv
(Master thesis, 2019)Tidligere forskningpå tverretatlig samarbeidhar i mindregrad fokusert på samarbeidetmellom barne-og ungdomspsykiatrisk poliklinikk(BUP)og barnehage. Fokuset har ligget på samarbeidmellom barnehage og foreldre, eller ... -
Samarbeid mellom skole og bedrift : Med særlig fokus på helseservicefagene i videregående skole
(Master thesis, 2019)Dette arbeidet handler om samarbeidet mellom skole og bedrift hovedsakelig i faget "Yrkesfaglig fordypning"på videregående skole. Det er helseservicefagene som er gjenstand for undersøkelser i denne omgang. Problemstillingen ... -
Samarbeid og lærerprofesjonalitet
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Samhandlingsmodell: Refleksiv ledelse i møte med spenninger i skolens praktiske hverdag
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Rektorer opplever utfordringer i det å arbeide som faglig, pedagogisk og administrativt ansvarlig på skolen. Faglig, pedagogisk og administrativt hensyn kan fort komme i konflikt med hverandre og skape spenninger i rektors ... -
Sammenhengen mellom læringsmiljø, nærmiljø og tiltak : en intervjuundersøkelse i to skoler
(Master thesis, 2013)Denne oppgaven tar for seg de tre begrepene læringsmiljø, nærmiljø og tiltak. Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer foretatt på to ulike skoler i samme kommune. Det er foretatt intervjuer av både lærere og rektorene ... -
Samregulering i skolen : En kvalitativ studie om læreres beskrivelser av emosjoner og deres rolle i elevenes emosjonelle selvregulering på 1.trinn
(Master thesis, 2018)Emosjoner omringer oss i hverdagen, og spiller en betydningsfull rolle i vår utvikling og fungering i livet (Tetzchner, 2001). Det er derfor svært viktig at vi evner å regulere våre emosjoner i henhold til den sosiale ... -
School Staff-centered School Development by Communicative Action: Working Methods for Creating Collective Responsibility - From the Idea to Action
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
School-based mentor teachers as boundary-crossers in an initial teacher education partnership
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Teacher educators are constantly challenged to collaborate across organizational boundaries between higher education and schools. This study examines a school-university partnership in Norway where school-based mentor ... -
The School-In Video Study
(Chapter; Peer reviewed, 2022)