Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 271-290 av 414
-
Norwegian paediatric habilitation centres judge their own competence on cerebral visual impairment as limited
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Aim: Cerebral visual impairment (CVI), a frequently occurring functional impairment in children with neurodevelopmental disorders, leads to communicative, social and academic challenges. In Norway, children with ... -
Nye læreres erfaringer med skolen som organisasjon
(Journal article; Peer reviewed, 2019) -
«Og så er det disse formelle kravene alt skal settes inn i og måles opp mot» En kvalitativ studie av kroppsøvingslærere i ungdomsskolens synspunkter på vurderingsgrunnlaget i kroppsøvingsfaget etter revidering av læreplanen i 2012, med særlig fokus på innsats, fair play og bruk av testresultater.
(Master thesis, 2015)Hensikten med denne studien er å belyse hvilke synspunkter kroppsøvingslærere i ungdomsskolen har på vurdering i kroppsøvingsfaget. Bakgrunnen for undersøkelsen er at det i 2012 ble foretatt endringer i fagets læreplan ... -
Om å gripe og å begripe
(Master thesis, 2022)Innenfor restaurant- og matfagene er sensorikk et sentralt verktøy for å utvikle, tilberede og servere innbydende mat og drikke. Sensorikk er læren om hva vi kan oppleve med sansene våre (Rødbotten, 2015). Med Kunnskapsløftet ... -
Omorganisering i PP-tjenesten og arbeidsmotivasjon
(Master thesis, 2022)Hovedtema for denne mastergradavhandlingen er omorganisering i PP-tjenesten (PPT) og arbeidsmotivasjon. Formålet med studien er å oppnå kunnskap om individuelle erfaringer fra ansatte i PP-tjenesten Sør, som har stått midt ... -
On Teachers' Interpretations of Responsibility in a Norwegian Language Training Programme
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study aims to investigate how teachers carry out their professional responsibility in daily teaching. It is conducted at a school that offers language training programs for adult immigrants and refugees. The data is ... -
Online chat-support for bullying prevention and follow-up: an analysis of the characteristics of chat-users and their experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The purpose of this study was to examine data registered at an online bullying support chat-service over a three-year period to determine the characteristics of users and their experiences. The service was contacted 12,687 ... -
Oppdag meg! : en undersøkelse om læreres kunnskap om seksuelle overgrepmot barn
(Master thesis, 2008)Denne oppgaven beskriver en kvalitativ undersøkelse som tar for seg temaet seksuelle overgrep mot barn. Oppgavens overordnede problemstilling er ”Hvilke kunnskaper er nødvendig for at lærere skal kunne oppdage barn som ... -
Oppdragelsessyn i endring? : En komparativ studie av populære oppdragelsesbøker utgitt i Norge i perioden 1950-2000
(Master thesis, 2017)The topic of this assignment is to study if the view of parenting has changed in Norway. There have been many discussions about parenting and what it entails. This study is limited to popular books that have been released ... -
Opplevelsen av Inkludering og ekskludering blant minoritetsspråklige elever som går yrkesfag
(Master thesis, 2019)Frafalleti den videregående skolen har vært stort i mange år, ogda særlig innenfor den yrkesfaglige utdanningen. Det største frafallet skjer i overgangen fra vg2 som er den offentlige skolen til vg3 i private bedrifter, ... -
Opplæring av pasienter med kronisk sykdom : en analyse av hvordan pedagogisk kunnskap kan bidra til bedre opplæring
(Master thesis, 2010)Pasientopplæring er et aktuelt tema både på den politiske og den pedagogiske arena. Myndighetene ønsker at forholdene skal legges til rette for økt opplæring av pasienter slik at bedre helse opprettholdes lenge og kostnader ... -
Opplæring i bedrift – en relasjon mellom læring, samspill og praktiske arbeidsoppgaver
(Master thesis, 2022)Fag- og yrkesopplæringen i Norge bygger på den klassiske lærlingetradisjonen, der arbeidsgiverne står for en del av opplæringen. Lærebedriftene er dermed en sentral utdanningsaktør og opplæringssted for de som går i lære. ... -
Opportunities to enact practice in campus courses: Taking a student perspective.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)The aim of this article is to explore similarities and differences in teacher candidates’ perceptions of their opportunities to enact practice in university courses in five teacher education programmes, located in Norway, ... -
Organisasjonsutvikling krever systemtenkning: Et utviklingsarbeid i kriminalomsorgen sett i lys av "Den lærende organisasjon"
(Master thesis, 2024)Mediedekningen av kriminalomsorgen fremstiller en virkelighet hvor komplekse samfunnsendringer er i ferd med å rasere det som omtales som «verdens beste kriminalomsorg» (Norheim, 2023). Endring i innsattgruppen, begrensede ... -
Organisational Challenges for School Development and Improvement : The Obstructing Role of Sub-Groups and an Overly Positive School Culture
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Osloskoleflyktningen - Nasjonale prøvers samarbeidsagent : en kvalitativ undersøkelse av skoleledere og læreres samarbeid rundt nasjonale prøver ved to skoler i Aust-Agder
(Master thesis, 2013)I flere rapporter er det kommet frem at arbeidet med nasjonale prøver synes utfordrende for både skoleledelse og lærere. Dette er en kvalitativ undersøkelse som ser på; hvordan det samarbeides om nasjonale prøver ved to ... -
"Overgangen fra barnehage til skole føltes som to helt ulike miljø og verdener" : en kvalitativ undersøkelse av hvordan barnehagelærere, for eldre og lærere mener samarbeidet i overgangen barnehage-skole ivaretar barn som utfordrer med sin atferd, og hvilke forbedringsmuligheter de viser til
(Master thesis, 2014)Tidligere forskning viser at overgangen fra barnehage til skole kan være vanskelig for barn som utfordrer med sin atferd. Videre vet vi at godt samarbeid mellom barnehage, hjem og skole kan være forebyggende, samt forhindre ... -
Overgangen fra lærerutdanningen til læreryrket
(Master thesis, 2024) -
Partnerskap i lærerutdanningene En studie av praksislærere som lærerutdannere på universitetet
(Doctoral dissertations at University of Agder; no. 438, Doctoral thesis, 2023)Den overordnede hensikten med avhandlingen var å undersøke hvordan lærerutdanningene kan styrkes i et partnerskap mellom lærerutdannere på universitetet og i skolen. En sentral aktør i lærerutdanningene er praksislærerne ... -
På eget ansvar?
(Master thesis, 2012)