Browsing Department of Education by Title
Now showing items 245-264 of 424
-
The Limit Notion at Three Educational Levels in Three Countries
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This paper documents how the limit concept is treated in high school, at a university and in teacher education in England, France and Sweden. To this end we make use of vignettes, data-grounded accounts of the situation ... -
'Litt forskjell på hvordan folk tar ansvar, da': Veier til voksenhet i en pedagogisk kontekst
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Utvikling og vekst er forankret i samspill mellom individ og omgivelser. Overganger mellom ulike pedagogiske kontekster, slik som overgangen fra ungdomsskole til videregående, åpner for nye muligheter for elevers utvikling ... -
Livskvalitet blant minoritetskvinner i Norge : Hvordan opplever minoritetskvinner i det norske samfunnet livskvalitet i lys av tilhørighet og sosial identitet
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et resultat av en interesse for minoritetskvinner i Norge og deres muligheter eller utfordringer i det norske samfunnet. I løpet av de siste årene har det kommet flere nasjonaliteter til Norge. Dette ... -
Lower secondary school pupils’ written descriptions of their experiences with bullying and the tendency to seek help
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Lærerens danningsforståelse i undervisning med bærbar PC : en kvalitativ undersøkelse av danningsforståelse i videregående skole
(Master thesis, 2011)IKT-satsning i skolen har vært stor de senere årene. I løpet av skoleåret 2009/2010 sørget Vest-Agder fylkeskommune for at alle elever i videregående skole fikk sin egen bærbare PC. Denne satsningen på teknologi har, ... -
Lærernes oppfatning av innagerende og utagerende atferdsvansker blant jenter : en kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2012)I dagens skole er det mange elever som strever med atferdsvansker og AD/HD problematikk. Lærerens jobb består blant annet av å hjelpe disse elevene på en best mulig måte. Nyere forskning antyder at jenter er en undervurdert ... -
Lærernes vurdering - et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende?
(Master thesis, 2012)Lærernes vurdering – et spørsmål om identitet eller rasjonelt anliggende? er en kvalitativ studie av tre lærere om deres erfaring med vurdering av egen praksis. Jeg forstår lærernes vurdering av egen praksis som en ... -
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Læring i et nytt perspektiv En kvalitativ studie om voksne deltakere sin erfaring og opplevelser av MFY i Agder.
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien undersøker grunnprinsippene for voksenopplæring og hvordan de ivaretas i MFY-programmet i Agder, basert på teorier om andragogikk og voksenopplæring. Forskningsspørsmålet er: "Hvilke prinsipper ... -
Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglæreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis?
(Peer reviewed; Journal article, 2022)A well-known challenge in vocational education and training (VET) programmes is the lack of coherence between school-based and workplace learning. The Norwegian VET model consists of two years of upper secondary education ... -
#Makeadifference : A thesis exploring motivations and purpose for social media use within Norwegian Citizen Initiatives for Global Solidarity
(Master thesis, 2021)This thesis explores motivations and purpose for social media use within nine Norwegian Citizen Initiatives for Global Solidarity (CIGS). There is little research about these small development actors in Norway and especially ... -
«Man må jo kunne si ifra om produktet er bra eller dårlig liksom...» : En kvalitativ studie om studentmedvirkning i studier på universitetsnivå
(Master thesis, 2019)Prinsippet om studentmedvirkning er lovfestet i Lov om universiteter og høyskoler og nedfelt i ulike sentrale og lokale forskrifter. Dette viser at politikere og ledere mener at studenter bør ha medvirkning på saker i ... -
Medarbeidersamtalens funksjon i arbeidslivet : et læringsperspektiv
(Master thesis, 2007)Læring kan deles inn i to typer, hvor den ene er den læringen som foregår i sosiale sammenhenger når lærende kommuniserer med hverandre og den andre typen er den personlige læringen som foregår i det kognitive apparatet ... -
Meglernøytralitet : i hvilke situasjoner utfordres meglernøytraliteten?
(Master thesis, 2007)Oppgavens tema er konfliktløsning og megling som metode for å løse konflikter. Jeg har rettet søkelyset mot meglerrollen og utfordringer knyttet til megleren som nøytral tredjepart i en konflikt. Min problemstilling er: ... -
Mellom tallene : en fortolkende tilnærming til en surveyundersøkelse om detnasjonale kvalitetsvurderingssystemet (NKVS)
(Master thesis, 2008)Oppgaven tar utgangspunkt i en survey rettet mot lærere i videregående skole, gjennomført i forbindelse med en evaluering av Det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet (NKVS) som ble foretatt i 2006. Formålet med oppgaven ... -
«Men dere øver på det hjemme?» : realiseringen av det delte oppdragermandat: en fortolkende studie av kommunikativ praksis i barnehagens foreldresamtaler
(Master thesis, 2016)Det primære pedagogiske mandat, hovedansvaret for barnas oppdragelse, ligger hos foreldrene (Evenshaug & Hallen, 1997). Samtidig skal barnehagen i samarbeid med hjemmet «fremme læring og danning som grunnlag for allsidig ... -
Meningsskaping i endringsprosesser – et didaktisk bidrag
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven er å bidra til innsikt og forståelse omkring benyttelse av didaktikk innenfor organisasjoner. Dette gjøres ved å besvare oppgavens problemstilling: «Hvordan kan ledere legge til rette ... -
Mental Mapping Response Method - A Collective Decision for an Intervention
(Chapter; Peer reviewed, 2022)