Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 918-937 av 1748
-
L'emploi des temps du subjonctif chez Françoise Sagan : reflet du passé ou témoin de l'évolution ?
(Forskningsserien, Peer reviewed; Book, 1998) -
"La oss håpe vi er onde på bunnen" : en undersøkelse av sannhets- og skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan forstå sannhets- og skjønnhetsbegrepet i to av Stig Sæterbakkens bøker; Usynlige hender1 og Gjennom natten. For å gjøre dette har jeg valgt å undersøke Marcus Jacob Monrad, ... -
The lamination machine and laminating as thing-power in early childhood pedagogical practice
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
The Language of Lone Wolf Terrorists An in-depth study of the use of personal pronouns and identity terms in lone wolf terrorist manifestos
(Master thesis, 2020)This thesis examines the manifestos written by four lone wolf terrorists, Elliot Rodger, Dylann Roof, Christopher Harper-Mercer, and Patrick Crusius before they carried out mass killings in the United States. By conducting ... -
Language, gender and religion : an investigation into some genderspecific issues in religious texts and the impact of language on the role of woman injudaism, christianity and islam
(Master thesis, 2011)The thesis begins by providing background information about the concept of gender within the linguistic, feminist and religious context. Possible definitions of the difference between sex and gender are offered and the ... -
Langvarig, dyp og kompleks dramatisk lek i barnehagen- er det mulig? Et vitenskapelig essay
(Peer reviewed; Journal article, 2022)How can kindergartens create good conditions for flow experiences in dramatic play? This essay is based on fieldwork as a part of the master’s project When fiction meets the institution (Nordbø, 2021). The background is ... -
Lärarstudenter som aktörer i interaktiv observation och handledning En studie om digitala redskap i VFU-handledning på övningsskolor
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Learning activities in bachelor nursing education to learn pre-and postoperative nursing care-A scoping review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The aim of this scoping review was to systematically map and summarise the existing literature on learning activities in pre- and postoperative nursing care for undergraduate nursing students. The Preferred Reporting Items ... -
Learning through Listening and Responding: Probing the Potential and Limits of Dialogue in Local and Online Environments
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores an age-old form of dialogical learning, havruta, which has been employed by Jews throughout the centuries to study the Torah and the Talmud, and evaluates the experiment of extending havruta from a ... -
Leimoniako Zetema : Episkopese vasei tou archiakou ylikou
(Journal article; Peer reviewed, 2006)The province of Methymna on the island of Lesvos underwent from 1866 until 1886 a multiple economical, social, educational and ecclesiastical turmoil, known as ≪The Leimoniakon Issue≫, as Leimonos Monastery was at its ... -
Lek i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg i hvor stor grad og på hvilke måter leken brukes i den første lese- og skriveopplæringen. På bakgrunn av den gjentatte diskusjonen om lekens plass i skolen og hvordan implementere den ... -
Lek i morsmålsfaget - en sammenlikning av lekens plass i den norske og den danske læreplanen
(Master thesis, 2022)De fleste forskere er positive til å få leken inn i skolen og mener det er viktig å se sammenhengen mellom lek og læring. Overgangen fra barnehage til skole kan for mange være vanskelig da hverdagen brått blir annerledes ... -
Lekbasert læring i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om hvordan én matematikklærer i 2. klasse tilrettelegger for lekbasert læring i matematikk. Vi har valgt kvalitativ forskningsstrategi, fordi vi ønsker å gå i detalj på hvordan én lærer tilrettelegger ... -
Lekbasert læring i matematikk: Hvordan tilrettelegger Multi 1A og Volum 1A for lekbasert læring gjennom sine elevbøker og lærerveiledninger? Engelsk: Play-based learning in mathematics: How does Multi 1A and Volum 1A facilitate play-based learning through their student books and teacher guides?
(Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet har det blitt gjennomført lærebokanalyser av to norske matematikklærebøker for 1. trinn med søkelys på deres tilrettelegging for lekbasert læring. Målet med oppgaven er å finne ut: «Hvordan ... -
Lekbasert læring i matematiske læreverk på 1. trinn. Play-based learning in mathematical textbooks for 1st. grade.
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven er det gjennomført en dokumentanalyse av to matematiske læreverk til bruk på 1. trinn, Dragonbox og Multi. Læreverkene er oppdatert og utgitt etter fagfornyelsen av læreplanen. Hensikten ... -
Lekbasert læring i matematiske læreverk på 1. trinn. Play-based learning in mathematical textbooks for 1st. grade.
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven er det gjennomført en dokumentanalyse av to matematiske læreverk til bruk på 1. trinn, Dragonbox og Multi. Læreverkene er oppdatert og utgitt etter fagfornyelsen av læreplanen. Hensikten ... -
Lekbasert tilnærming til lese- og skriveopplæring i første klasse
(Master thesis, 2022)Med Reform 97 ble skolestart for seksåringer en realitet. Siden da har det oppstått et spenningsfelt mellom tidlig og formell lese- og skriveopplæring, og seksåringens behov for utforskning og lek. Med hensikten å utvikle ... -
"Leken handler om at fokuset er tatt vekk fra prestasjon. I mange leker blir det ofte en vinner, men hovedfokuset ligger i å ha det gøy underveis».
(Master thesis, 2022)Sammendrag Hensikten med min studie har vært å undersøke lærernes erfaringer og pedagogiske grunnsyn omkring leken i kroppsøvingsfaget. I studien er det blitt gjennomført seks semistrukturerte forskningsintervju med seks ... -
Lesebøker i nasjonsbyggingsprosessen : en sammenlignende analyse av det nasjonale i lesebøker fra Norge og Aserbajdsjan
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven er en sammenlignende studie av hvordan det nasjonale presenteres for barn (10-12 år gamle) i utvalgte lesebøker fra de to landene: Norge og Aserbajdsjan. I denne masteroppgaven prøver jeg å svare på spørsmålet: ... -
Leseglede i begynneropplæringen: På bakgrunn av Linde Hjellups metodikk og Lindesnes kommunes leseplan.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med min masteroppgave er å undersøke arbeidet som blir gjort med leseglede i begynneropplæringen i Lindesnes kommune. Oppgaven er en fordypning i begynneropplæring i norsk ved Universitet i Agder. Line ...