Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 918-937 av 1758
-
Kvifor KRLE? Forhandling og forståing av føremåla for det norske religions- og livssynsfaget i læreplan og lærebøker
(Peer reviewed; Journal article, 2020)There are many perceptions of and priorities for religious education (RE), both in Norway and across Europe. Norwegian RE is called upon to simultaneously promote national values and facilitate intercultural education. I ... -
Kvinnelig yrkesdeltakelse i perioden 1865-1920 : En undersøkelse av hvordan den kvinnelige yrkesdeltakelsen utviklet seg i Mandal i perioden 1865-1920 og i komparasjon med Tinn fra1900-1920
(Master thesis, 2021)Yrkesdeltakelsen i Tinn endret seg i perioden 1865-1920 ved at yrkesmangfoldet ble betydelig større, men tjenesteyrke var fortsatt der det arbeidet flest kvinner. Flere kvinner ble selvstendige næringsdrivende innenfor ... -
Kvinneperspektiv, religion og natur i Maria Turtschaninoffs Maresi-trilogi
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om kvinneperspektivet, mytologien og naturen i Maresi-trilogien av Maria Turtschaninoff. Gjennom mine analyser har jeg funnet at forfatteren har skrevet en trilogi med et betydelig kvinneperspektiv, ... -
Kvinner i rederinæringene- eierskap og autonomi 1680-1842
(Master thesis, 2011) -
Kyss meg, nokon! : kjønn og identitet i Ingelin Røsslands forfatterskap
(Master thesis, 2012) -
L'emploi des temps du subjonctif chez Françoise Sagan : reflet du passé ou témoin de l'évolution ?
(Forskningsserien, Peer reviewed; Book, 1998) -
"La oss håpe vi er onde på bunnen" : en undersøkelse av sannhets- og skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan forstå sannhets- og skjønnhetsbegrepet i to av Stig Sæterbakkens bøker; Usynlige hender1 og Gjennom natten. For å gjøre dette har jeg valgt å undersøke Marcus Jacob Monrad, ... -
The lamination machine and laminating as thing-power in early childhood pedagogical practice
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
The Language of Lone Wolf Terrorists An in-depth study of the use of personal pronouns and identity terms in lone wolf terrorist manifestos
(Master thesis, 2020)This thesis examines the manifestos written by four lone wolf terrorists, Elliot Rodger, Dylann Roof, Christopher Harper-Mercer, and Patrick Crusius before they carried out mass killings in the United States. By conducting ... -
Language, gender and religion : an investigation into some genderspecific issues in religious texts and the impact of language on the role of woman injudaism, christianity and islam
(Master thesis, 2011)The thesis begins by providing background information about the concept of gender within the linguistic, feminist and religious context. Possible definitions of the difference between sex and gender are offered and the ... -
Langvarig, dyp og kompleks dramatisk lek i barnehagen- er det mulig? Et vitenskapelig essay
(Peer reviewed; Journal article, 2022)How can kindergartens create good conditions for flow experiences in dramatic play? This essay is based on fieldwork as a part of the master’s project When fiction meets the institution (Nordbø, 2021). The background is ... -
Lärarstudenter som aktörer i interaktiv observation och handledning En studie om digitala redskap i VFU-handledning på övningsskolor
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Learning activities in bachelor nursing education to learn pre-and postoperative nursing care-A scoping review
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The aim of this scoping review was to systematically map and summarise the existing literature on learning activities in pre- and postoperative nursing care for undergraduate nursing students. The Preferred Reporting Items ... -
Learning through Listening and Responding: Probing the Potential and Limits of Dialogue in Local and Online Environments
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores an age-old form of dialogical learning, havruta, which has been employed by Jews throughout the centuries to study the Torah and the Talmud, and evaluates the experiment of extending havruta from a ... -
Leimoniako Zetema : Episkopese vasei tou archiakou ylikou
(Journal article; Peer reviewed, 2006)The province of Methymna on the island of Lesvos underwent from 1866 until 1886 a multiple economical, social, educational and ecclesiastical turmoil, known as ≪The Leimoniakon Issue≫, as Leimonos Monastery was at its ... -
Lek i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg i hvor stor grad og på hvilke måter leken brukes i den første lese- og skriveopplæringen. På bakgrunn av den gjentatte diskusjonen om lekens plass i skolen og hvordan implementere den ... -
Lek i morsmålsfaget - en sammenlikning av lekens plass i den norske og den danske læreplanen
(Master thesis, 2022)De fleste forskere er positive til å få leken inn i skolen og mener det er viktig å se sammenhengen mellom lek og læring. Overgangen fra barnehage til skole kan for mange være vanskelig da hverdagen brått blir annerledes ... -
Lekbasert læring i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om hvordan én matematikklærer i 2. klasse tilrettelegger for lekbasert læring i matematikk. Vi har valgt kvalitativ forskningsstrategi, fordi vi ønsker å gå i detalj på hvordan én lærer tilrettelegger ... -
Lekbasert læring i matematikk: Hvordan tilrettelegger Multi 1A og Volum 1A for lekbasert læring gjennom sine elevbøker og lærerveiledninger? Engelsk: Play-based learning in mathematics: How does Multi 1A and Volum 1A facilitate play-based learning through their student books and teacher guides?
(Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet har det blitt gjennomført lærebokanalyser av to norske matematikklærebøker for 1. trinn med søkelys på deres tilrettelegging for lekbasert læring. Målet med oppgaven er å finne ut: «Hvordan ...