Browsing Faculty of Humanities and Education by Journals "Acta Didactica Norge"
Now showing items 1-6 of 6
-
Eksamens mange roller i sertifisering, styring og støtte av læring og undervisning i norsk grunnopplæring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)What are the roles of the national exams in the Norwegian school system? The regulations of the Education Act simply state that exam marks should reflect the student’s competency upon completing the ... -
Hvordan kan teknologi skape nye undervisnings- og læringsmåter i fremmedspråksundervisningen fram mot 2030?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I denne artikkelen drøfter jeg hvordan teknologi kan skape nye undervisnings- og læringsmåter i fremmedspråksundervisningen fram mot 2030. Jeg starter med å skissere et mulig framtidsscenario i form av et blogginnlegg ... -
Lærebokas dominerende posisjon i historieundervisningen - bare for elevenes skyld?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Denne artikkelen stiller spørsmål ved historielæreres holdninger og bruk av læreverket i forberedelsen av undervisningen og i selve undervisningen. Materialet som benyttes er intervjuer med sju historielærere i videregående ... -
Pre-service teachers’ experiences with a digital examination design : The inter-relation between continuity and change in an institutional context
(Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Teori i praksis og praksis i teori? GLU-studenters refleksjoner om fag og didaktikk
(Journal article; Peer reviewed, 2017)During the last few decades, research, public debate and policymaking related to the school sector, have been characterized by discussions concerning what being a competent teacher involves. Another ... -
Tradisjonalisme og faktaorientering blant historielærere? : uvelgelsesprosesser for læreverk i historie i videregående skole: en pilotundersøkelse
(Journal article; Peer reviewed, 2012)Denne artikkelen rapporterer fra en pilotstudie av utvelgelsesprosesser og kriterier som benyttes i valg av læreverk i historie i videregående skole. Problemstillingene som belyses er følgende: Hvilke prosesser settes i ...