Browsing Faculty of Humanities and Education by Title
Now showing items 463-482 of 1796
-
"Facebook, valgkampens tekst-tv?"
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven analyserer jeg hvordan Høyre og Kristelig Folkeparti kommuniserte gjennom partiledernes Facebook-side i valgkampen 2013. Jeg har intervjuet den tidligere stabssjefen til Erna Solberg, Haakon Dagestad, ... -
Fagenes krav og lovens bokstav : en kvantitativ undersøkelse av prøvenemndene på Agder
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Prøvenemndene har ansvaret for kvaliteten på lærlingens fag- og svenneprøve. De spiller dermed en meget viktig rolle i norsk utdanningssystem og yrkesliv. Det foreligger likevel lite forskningsbasert kunnskap om prøvenemndenes ... -
Fagfornyelsens betydning for tematiseringen av demokrati i samfunnsfagbøker
(Master thesis, 2022)Tidligere læreplan- og lærebokforskning har resultert i funn som viser at demokratilæringen er sterkt preget av kunnskapsfokuset som ligger i LK06. Fagfornyelsen har ført til anbefalinger om å styrke dimensjonene av ... -
Fagfornyelsens tre tverrfaglige temaer – bakgrunn, prosess og begrunnelser
(Master thesis, 2021) -
Faginnholdet i nasjonal deleksamen i algebra for lærerstudenter
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven søker å finne ut av hva slags faginnhold nasjonal deleksamen i algebra for GLU 5-10 inneholder og dermed hvilke kunnskaper lærerstudentene testes i. Totalt 150 oppgaver har blitt analysert med utgangspunkt ... -
Fake Fragments, Flexible Provenances : Eight Aramaic “Dead Sea Scrolls” from the 21st Century
(Studies on the Texts of the Desert of Juda; no. 131, Chapter; Peer reviewed, 2019) -
Familien og felleskapets betydning i skoleelevenes selvpresentasjoner
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Fanget av fortid : tre traumefortellinger av Jon Fosse
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Focusing on three narratives by Jon Fosse, Naustet (1989), Det er Ales (2004) and Olavs draumar (2012), I argue that a main theme in his work is a recurring concern with human responses to critical experiences of the past. ... -
«Fantasiene springer ut av det skapende rom og inn i det skapte rom» En analyse av fantastikkens funksjoner, litterær kompleksitet og didaktisk potensial i Kabalmysteriet(1990) og Anna: En fabel om klodens klima og miljø(2013) av Jostein Gaarder.
(Master thesis, 2021)This master thesis is a study of the function of fantastic literature, literary complexity, and didactic potential in two novels written by Jostein Gaarder. I have conducted a comparative analysis of the artistic breakthrough ... -
Fantastisk litteratur og bærekraft. En studie av materiell handlekraft og økologiske perspektiver i Astrid Lindgrens Mio, min Mio (1954), Bröderna Lejonhjärta (1973) og Ronja Rövardotter (1981)
(Master thesis, 2021)The theme of this master's thesis is fantastic literature and sustainability. In the thesis, I analyze and interpret how new readings of fantasyliterature can contribute to the discussion of environmental and sustainability ... -
Fascismen marcherer. Kontinuitet og tradition i fascismens brug af gaderne som politisk arena
(Chapter; Peer reviewed, 2018) -
Fedre og farskap i Sigrid Undsets trilogi Kristin Lavransdatter (1920-22)
(Master thesis, 2020)In this thesis, I have examined fathers and fatherhood in Sigrid Undset’s trilogy Kristin Lavransdatter (1920-22). The aim of the study has been to make an examination of the extent of the themes of fatherhood in the ... -
Ferdigutdannede grunnskolelærerstudenters erfaringer med integrert masterutdanning i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har sammenheng med reformen som ble foretatt av regjeringen i 2017, da grunnskolelærerutdanningen ble en femårig masterutdanning. Endringene skulle bidra til å styrke den manglende ... -
Ferdigutdannede grunnskolelærerstudenters erfaringer med integrert masterutdanning i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har sammenheng med reformen som ble foretatt av regjeringen i 2017, da grunnskolelærerutdanningen ble en femårig masterutdanning. Endringene skulle bidra til å styrke den manglende ... -
Fifty Years of International Catholic–Lutheran Dialogue: Much Consensus, Little Fellowship?
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Filosofisk samtale i KRLE-faget sett fra lærerens perspektiv. Hvordan reflekterer lærere over filosofisk samtale i KRLE-faget?
(Master thesis, 2021)Philosophical conversation as a teaching method has been reaserached since the the 1980s. Philosophical conversation is a well-researched topic and many have researched why philosophical conversation is a valuable teaching ... -
Fjernare og stadig nærmare : nærvær og fråvær i Jon Fosses lyrikk
(Master thesis, 2006)