Browsing Faculty of Humanities and Education by Title
Now showing items 203-222 of 1766
-
Da Marshallhjelpen kom til Vennesla : Det amerikanske hjelpeprogrammets betydning for produksjonsutvikling og økonomisk vekst ved Hunsfos Fabrikker 1951-1960
(Master thesis, 2020)Marshall aid and its importance for the economic growththat arose in the 1950s and 1960s in Western Europe is a popular research topic. The debate is mainly about the impact that US aid had on business development, and ... -
Da skrekken kom til Norge : en studie av hva som skremmer i norsk horrorfilm
(Master thesis, 2009) -
Dagens Rødhette i en flerkulturell kontekst – mulighet for en ny identitet?
(Journal article; Peer reviewed, 2013)The starting point for this article is the tendency in recent Norwegian children’s and Ya fiction to thematize cultural encounters in an increasingly multicultural and globalized world. The picturebook Little Miss Eye Flap ... -
Danning i vår tids klima- og naturkrise: Hvordan teorier om relasjonen mellom menneske og ikke-menneskelig natur kan bidra til et begrep om danning i skolen.
(Master thesis, 2023)I denne teoretiske masteroppgaven har jeg, fra et hermeneutisk ståsted, undersøkt hvordan teorier om relasjonen mellom menneske og ikke-menneskelig natur kan bidra til et begrep om danning i lys av den klima- og naturkrisen ... -
Danning til demokratisk deltakelse i en resultatstyrt skole – en utfordrende aktualisering av det pedagogiske paradoks?
(Master thesis, 2022)The question of how education can contribute to democracy is a question with roots in antiquity. It is also highly relevant considering the current initiatives within national and transnational educational policy to ... -
Danning til demokratisk deltakelse i en resultatstyrt skole – en utfordrende aktualisering av det pedagogiske paradoks? En danningsteoretisk studie fra et allmenndidaktisk perspektiv
(Master thesis, 2022)The question of how education can contribute to democracy is a question with roots in antiquity. It is also highly relevant considering the current initiatives within national and transnational educational policy to ... -
Data er like viktig som Duplo : å vinne kunnskap om barnehagens læringsmiljø med innføringen av IKT i barnehagene i en kommune som eksempel
(Master thesis, 2008)Å vinne kunnskap om barnehagens læringsmiljø med innføring av IKT i barnehagen i en kommune som eksempel er tittelen jeg valgte å gi denne mastergradsavhandlingen i pedagogikk. Målet med undersøkelsen ble til av egne ... -
Data visualization and transparency in the news
(Chapter, 2020)This chapter explores the role of data visualization in relation to transparency in the news, a field in which a decline in trust and a subsequent need to reassert credibility is an ongoing challenge. Being transparent ... -
Dativbortfall i mellomnorsk på Agder
(Master thesis, 2015) -
De mektige politiske edderkoppene : en masteroppgave om avisers fremstillinger av spinndoktorer
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er et resultat av en interesse for språk og kommunikasjon og nysgjerrigheten på noen av de som sies å være de flinkeste til å vri på språket. Tematikken i denne oppgaven er spinndoktorer. Spinndoktorbegrepet ... -
«De skal jo mestre livet» En kvalitativ undersøkelse av fagpersoners arbeid med mestring i en institusjon for ungdom med atferdsvansker.
(Master thesis, 2015)Hensikten med studien er å utforske hvordan fagpersoner i en institusjon for ungdom med atferdsvansker jobber med mestring, og hvilke utfordringer de møter på i dette arbeidet. Brukerne ved institusjonen viser en destruktiv ... -
De yngste barnas nonverbale sosiale handlingsrepertoar – slik det utvikler seg og kommer til uttrykk i norske barnehager
(Doctoral dissertations at University of Agder;, Doctoral thesis, 2017)Dette prosjektet undersøker det sosiale på mikronivå slik det utspiller seg mellom barn under tre år i norske barnehager. Det beskriver og forsøker å forstå betydningen av barns nonverbale sosiale handlingsrepertoar, men ... -
"De ønsker ikke å være vanskelige. De ønsker å få det til"
(Master thesis, 2022)Et formål med denne studien var å belyse pedagogers kompetanse i møte med elever med en atferd som utfordrer. Atferdsutfordringer er noe vi har sett i flere klasserom, og som øker i omfang. Elever med en atferd som utfordrer ... -
«De ønsker ikke å være vanskelige. De ønsker å få det til»
(Master thesis, 2022)Et formål med denne studien var å belyse pedagogers kompetanse i møte med elever med en atferd som utfordrer. Atferdsutfordringer er noe vi har sett i flere klasserom, og som øker i omfang. Elever med en atferd som utfordrer ... -
Decolonizing imperial epistemologies in African environmental historiography : chemical violence, postcoloniality and new narratives of the toxic epidemic in Africa
(Journal article; Peer reviewed, 2023)African history and environmental history have had negligible impact on each other. The field of environmental history has had limited traction in influencing the writing of African history and generating critical discourses ... -
Defining Community and Expressing Identity: A Case Study of The Transplantation, Development and Adaption of the Ahmadiyya Jama’at in Kristiansand.
(Master thesis, 2015)The overall aim of this study is to explore and analyze the South Asian Ahmadiyya community who settled in Kristiansand in 1987. The study aims to identify the extent to which changes occur in religious practices and ... -
Deltagelse og grenseregulering, rektors arbeid med skoleutvikling : rektor som leder i pedagogiske arbeide ved implementering av reformer og ideer i skolen som organisasjon i lokal kontekst og kultur
(Master thesis, 2016)Oppgavens problemstilling: Hvordan kan rektor som leder for det pedagogiske arbeidet, legge til rette for endringer ved skolens praksis i lokal kontekst, i arbeid med reformer eller ideer? Problemstillingen dekker en ... -
Democracy in schools: qualitative analysis of pupils’ experiences of democracy in the context of the Norwegian school
(Peer reviewed; Journal article, 2021)A limited number of empirical studies have explored pupils’ democratic practice and the direct experiences of school children using a qualitative approach. The aim of the present study has been to analyse pupils’ experiences ... -
Demokratiforståelse og intensjoner i demokratioppdragelsen. Norske læreplaner mellom 1974 og 2010
(Journal article; Peer reviewed, 2012)A democracy requires politically educated citizens who are capable of actively participating in the democracy. The school has played, and plays an important role in this context. This article contains an examination of ...