Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristoffersen, Gunn-Kristin
dc.contributor.authorHermansen, Christen
dc.date.accessioned2010-12-08T09:04:51Z
dc.date.available2010-12-08T09:04:51Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138366
dc.descriptionMasteroppgave i industriell økonomi og informasjonsledelse 2010 – Universitetet i Agder, Grimstaden_US
dc.description.abstractDenne oppgaven er en studie av hvordan man kan sammenlikne ulike organisasjonsstrukturer teoretisk, og om det vil være samsvar mellom de teoretiske indikasjonene og empiriske resultater. Spørsmålet er om vi kan avgjøre hvilken organisatorisk styringsform som gir det best resultatet for en gitt tjeneste. I oppgaven skal vi se om vi kan finne svar på hvilken organisasjonsstruktur som vil være best egnet for Interio.net. Bedriften er en møbel- og interiørbutikk som selger sine varer på Internett. Formålet med oppgaven er å belyse ulike organisasjonsstrukturer som er aktuelle for bedriften slik at de kan gjøre en grundig vurdering før et eventuelt strategisk valg av videre ekspandering. Organisasjonsstrukturene vi skal belyse kan i hovedsak deles inn i tre hovedgrupper av fysisk tilstedeværelse; 1)kjede-eid filial, 2)franchise og 3)medlemsfilial. De ulike organisasjonsstrukturene vil bli sammenlignet og vur- dert ut i fra et teorietisk perspektiv. Resultatene fra dette skal så sammenlignes med empiriske funn. Oppgaven er ment å klarlegge om teoriene kan bidra til å belyse de problematiske valgene. For å sammenligne de ulike organisasjonsstrukturene mot teoriene har vi plassert tre dimensjoner; 1)kontroll, 2)risiko og 3)kundedialog i en analytisk modell sammen med tre paradigmer; 1)transaksjonskostnader, 2)læring og 3)økonomisk perspektiv. Dette er ment å gi oss en indikasjon på hvilke dimensjoner som leder til ulike valg i form av organisering, basert på en teoretisk vurdering. Undersøkelsen er gjennomført ved hjelp av et digitalt spørreskjema med gradering og mulighet for å utdype ved behov. Respondentene har vært fem utvalgte nøkkelpersoner med mange års erfaring fra møbel- og interiørbransjen fra store og mellomstore norske kjeder. De har alle erfaring eller kjennskap til organisasjonsstrukturene i kjedeeide-, franchise- og medlemsfilialer. De empiriske resultatene støtter til en viss grad våre teoretiske antagelser. Selv med den tredimensjonale modellen vi har jobbet utfra i oppgaven er det likevel vanskelig å gi noe klart og entydig svar på hvilken organisasjonsstruktur som vil være best egnet. Et strategisk valg av organisasjonsstruktur vil påvirkes av hvilken fase bedriften er i og hvilke dimensjoner man ønsker å vektlegge. Det er også viktig å påpeke at det nødvendigvis ikke er en struktur alene, det kan være en kombinasjon av ulike organisasjonsstrukturer som vil gi det beste resultatet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agderen_US
dc.titleStrategisk valg av organisasjonsstruktur i detaljhandel : en teoretisk og empirisk analyse fra møbel- og interiørbransjenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber116en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel