Strategisk valg av organisasjonsstruktur i detaljhandel : en teoretisk og empirisk analyse fra møbel- og interiørbransjen
Abstract
Denne oppgaven er en studie av hvordan man kan sammenlikne ulike organisasjonsstrukturer teoretisk, og om det vil være samsvar mellom de teoretiske indikasjonene
og empiriske resultater. Spørsmålet er om vi kan avgjøre hvilken organisatorisk
styringsform som gir det best resultatet for en gitt tjeneste. I oppgaven skal vi se om
vi kan finne svar på hvilken organisasjonsstruktur som vil være best egnet for Interio.net. Bedriften er en møbel- og interiørbutikk som selger sine varer på Internett.
Formålet med oppgaven er å belyse ulike organisasjonsstrukturer som er aktuelle
for bedriften slik at de kan gjøre en grundig vurdering før et eventuelt strategisk
valg av videre ekspandering. Organisasjonsstrukturene vi skal belyse kan i hovedsak
deles inn i tre hovedgrupper av fysisk tilstedeværelse; 1)kjede-eid filial, 2)franchise
og 3)medlemsfilial. De ulike organisasjonsstrukturene vil bli sammenlignet og vur-
dert ut i fra et teorietisk perspektiv. Resultatene fra dette skal så sammenlignes med
empiriske funn. Oppgaven er ment å klarlegge om teoriene kan bidra til å belyse de
problematiske valgene.
For å sammenligne de ulike organisasjonsstrukturene mot teoriene har vi plassert
tre dimensjoner; 1)kontroll, 2)risiko og 3)kundedialog i en analytisk modell sammen
med tre paradigmer; 1)transaksjonskostnader, 2)læring og 3)økonomisk perspektiv.
Dette er ment å gi oss en indikasjon på hvilke dimensjoner som leder til ulike valg i
form av organisering, basert på en teoretisk vurdering.
Undersøkelsen er gjennomført ved hjelp av et digitalt spørreskjema med gradering og mulighet for å utdype ved behov. Respondentene har vært fem utvalgte
nøkkelpersoner med mange års erfaring fra møbel- og interiørbransjen fra store og
mellomstore norske kjeder. De har alle erfaring eller kjennskap til organisasjonsstrukturene i kjedeeide-, franchise- og medlemsfilialer. De empiriske resultatene støtter til en viss grad våre teoretiske antagelser. Selv
med den tredimensjonale modellen vi har jobbet utfra i oppgaven er det likevel
vanskelig å gi noe klart og entydig svar på hvilken organisasjonsstruktur som vil
være best egnet. Et strategisk valg av organisasjonsstruktur vil påvirkes av hvilken
fase bedriften er i og hvilke dimensjoner man ønsker å vektlegge. Det er også viktig
å påpeke at det nødvendigvis ikke er en struktur alene, det kan være en kombinasjon
av ulike organisasjonsstrukturer som vil gi det beste resultatet.
Description
Masteroppgave i industriell økonomi og informasjonsledelse 2010 – Universitetet i Agder, Grimstad