Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVik, Eivind Haukebøe
dc.date.accessioned2009-11-24T09:34:37Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138078
dc.descriptionMasteroppgave i matematikkdidaktikk- Universitetet i Agder 2009en
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har tittelen Lærerstudenters forståelse av areal og omkrets. I arbeidet med oppgaven har jeg prøvd å identifisere forståelsen til et utvalg av lærerstudenter ved en lærerhøyskole i Nord-Norge. Problemstilling • Hvilken forståelse har lærerstudentene i undersøkelsen av begrepene areal og omkrets? Metode For å kunne svare på problemstillingen benyttet jeg en kvalitativ etnografisk metode. Jeg observerte undervisningen som studentene fikk og videofilmet i tillegg en sekvens der studentene jobbet med problemløsningsoppgaver i smågrupper. Resultat Da filmingen av smågruppene ble lagt til studentenes fritid, ble oppmøtet preget av studenter som var motivert for og likte matematikk. Det førte til at spriket mellom observert forståelse i undervisningen og forståelsen som ble observert i gruppearbeidet ble stort. Dermed ble inntrykket av de to innsamlede dataene veldig forskjellig. I undervisningen fikk jeg inntrykk av at studentene satt inne med en instrumentell forståelse av matematikk. De ble provosert da læreren prøvde å undervise for at de skulle få en relasjonell forståelse, og viste direkte uvilje mot å lære dette. Nesten hver forelesningstime måtte læreren forklare dem at de skulle ut og undervise i matematikk, og at de da trengte å kunne mer enn reglene, de måtte også vite hvorfor reglene er slik de er. I seminartimene observerte jeg studenter som rotet med reglene for brøkregning og slet med å stille opp og løse ligninger. I gruppearbeidet med problemløsningsoppgavene så jeg studenter som ikke bare hadde instrumentell forståelse av areal og omkrets, men også en relasjonell forståelse. Det kom mange eksempler som viste gode resonnement fra studentene, som klarte å bygge opp ny kunnskap og forståelse av areal og omkrets ved å bruke kunnskap de hadde fra før. Her fikk jeg også se eksempler der det å jobbe i smågrupper kan være meget positivt for at studenter kan utforske og løse problemløsingsoppgaver og utvikle relasjonell forståelse.en
dc.format.extent3706104 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Agder : University of Agderen
dc.subject.classificationMA500
dc.titleLærerstudenters forståelse av areal og omkrets : en dialogisk tilnærming til problemløsning i smågrupperen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Applied mathematics: 413en
dc.source.pagenumber94 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel