Lærerstudenters forståelse av areal og omkrets : en dialogisk tilnærming til problemløsning i smågrupper
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/138078Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har tittelen Lærerstudenters forståelse av areal og omkrets. I arbeidet
med oppgaven har jeg prøvd å identifisere forståelsen til et utvalg av lærerstudenter ved en
lærerhøyskole i Nord-Norge.
Problemstilling
• Hvilken forståelse har lærerstudentene i undersøkelsen av begrepene areal og
omkrets?
Metode
For å kunne svare på problemstillingen benyttet jeg en kvalitativ etnografisk metode. Jeg
observerte undervisningen som studentene fikk og videofilmet i tillegg en sekvens der
studentene jobbet med problemløsningsoppgaver i smågrupper.
Resultat
Da filmingen av smågruppene ble lagt til studentenes fritid, ble oppmøtet preget av studenter
som var motivert for og likte matematikk. Det førte til at spriket mellom observert forståelse i
undervisningen og forståelsen som ble observert i gruppearbeidet ble stort. Dermed ble
inntrykket av de to innsamlede dataene veldig forskjellig.
I undervisningen fikk jeg inntrykk av at studentene satt inne med en instrumentell forståelse
av matematikk. De ble provosert da læreren prøvde å undervise for at de skulle få en
relasjonell forståelse, og viste direkte uvilje mot å lære dette. Nesten hver forelesningstime
måtte læreren forklare dem at de skulle ut og undervise i matematikk, og at de da trengte å
kunne mer enn reglene, de måtte også vite hvorfor reglene er slik de er. I seminartimene
observerte jeg studenter som rotet med reglene for brøkregning og slet med å stille opp og
løse ligninger.
I gruppearbeidet med problemløsningsoppgavene så jeg studenter som ikke bare hadde
instrumentell forståelse av areal og omkrets, men også en relasjonell forståelse. Det kom
mange eksempler som viste gode resonnement fra studentene, som klarte å bygge opp ny
kunnskap og forståelse av areal og omkrets ved å bruke kunnskap de hadde fra før. Her fikk
jeg også se eksempler der det å jobbe i smågrupper kan være meget positivt for at studenter
kan utforske og løse problemløsingsoppgaver og utvikle relasjonell forståelse.
Beskrivelse
Masteroppgave i matematikkdidaktikk- Universitetet i Agder 2009