IKT som læringsverktøy i matematikk : en studie av lærer- og elevrollen ved bruk av TI Interactive (og andre programmer) i 4 matematikklasser i videregående skole
Abstract
Temaet for masteroppgaven er en studie i hvordan bruk av IKT påvirker og forandrer
læringsmiljøet i matematikk. Jeg har undersøkt anvendelsen av CAS-programmene TI
Interactive (og Derive) i fire klasser på to videregående skoler, og prøvd å dokumentere
hvordan slike dataprogram nyttes for å fremme matematisk forståelse. Bruken av CAS-verktøyet
er studert ut fra både lærer- og elevperspektiv.
Problemstilling:
• Hvilke pedagogiske overveielser gjør læreren når han bruker IKT-programmet
TI Interactive (og ev. andre programmer) som verktøy i læringsprosessen?
• Hvordan lærer elevene matematikk ved hjelp av IKT-programmet TI Interactive
(og ev. andre programmer)?
Metode
Datainnsamlingen ble fortatt gjennom intervjuer med både lærere og elever. I tillegg brukte
jeg klasseromsobservasjon. Innsamlingen foregikk over en periode på åtte uker. Noe av
materialet ble delvis transkribert ut i fulltekst og noe ble det kun utført datareduksjon på.
Deretter ble det kodet ved hjelp av Atlas.ti. Analysen er i hovedsak utført etter en ad-hoc
metode.
Analyse og resultater
Lærere og elever opplevde IKT som motiverende i undervisningen. Lærerne hevdet at de
kunne undervise på en annerledes måte og få illustrert matematiske temaer bedre. IKT bruken
så ut til å fremme forståelsen i arbeidet med grafer. Både lærere og elever trakk fram dette
temaet.
Planlegging av undervisningen og utvikling av gode undervisningsmodeller var avgjørende
for en vellykket implementering. Ved å legge vekt på nøyaktige instruksjoner i bruken av
CAS-verktøyet opplevde ikke elevene læringsterskelen som særlig høy. Den matematiske
språkbruken til elevene bedret seg også ved å anvende PCen. Samarbeidet mellom lærerne ble
tettere. De brukte hverandre mer aktivt som partnere i arbeidet med å lære seg
dataprogrammene.
Oppgaveutformingen var kanskje den største utfordringen. På begge skolene slet de med å
finne gode problemformuleringer som virkelig stimulerte til læring ved bruk av IKT.
Oppgavene elevene jobbet med var ofte hentet fra læreverk som ikke var utviklet for CAS-verktøy.
Den ene skolen er alt i gang med å lage undervisningsmateriell på egen hånd for å
kunne gi en bedre undervisning.
Frykten for å utvikle instrumentell forståelse med bruk av CAS-program er mindre enn det jeg
hadde fryktet. Ved begge skolene har de laget undervisningsmodeller som skal motvirke
utvikling av denne typen kunnskap. Ut fra intervjuer kan jeg dokumentere at flere elever
hadde et ønske om å forstå matematiske sammenhenger. De godtok ikke bare svar fra CAS-verktøyet.
Description
Masteroppgave i matematikkdidaktikk 2006 - Høgskolen i Agder, Kristiansand