dc.contributor.author | Nordbakke, Monica | |
dc.date.accessioned | 2010-03-01T12:49:50Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/138066 | |
dc.description | Masteroppgave i matematikkdidaktikk- Universitetet i Agder 2009 | en |
dc.description.abstract | Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring. I Norge har retten til tilpasset
opplæring vært lovfestet siden 1998. Mitt forskningsspørsmål lyder: Hvordan gjennomfører
lærere på mellomtrinnet tilpasset opplæring i matematikk? Studien omhandler læreres
matematikkundervisning i forhold til tilpasset opplæring og elevenes faglige prestasjoner. Det
empiriske utgangspunktet er to lærere som begge har deltatt på etterutdanningskurs i
matematikk hos meg og underviser i en 5. og i en 7. klasse på to skoler i samme kommune.
I denne studien har jeg benyttet kvalitativ metode. Dataene er innhentet gjennom
spørreskjema, fokusgruppemøte, ustrukturert intervju og klasseromsobservasjon. Hensikten
har vært å utvikle forståelse for lærere og deres utøvelse av tilpasset opplæring både ved å ha
en dialog med dem, observere dem i samtale med sine kollegaer og delta i deres egen
undervisning.
Det er forsket lite på tilpasset opplæring og kun et begrenset antall studier er gjennomført og
vil bli berørt i litteraturgjennomgangen. Resultatene fra disse vil være å finne i kapittel 2 som
fokuserer på publisert arbeid innenfor dette temaet. I tillegg er temaet behandlet i en rekke
fagdidaktiske og pedagogiske bøker. Tilpasset opplæring er dessuten sterkt forankret i den
gjeldende læreplanen, Kunnskapsløftet (KD, 2006).
Begge lærerne benyttet en rekke metoder og anvendte ulike verktøy for å tilpasse
undervisningen i sin klasse. Gjennomgående trekk var variasjon i undervisningen, bruk av
ulike læremidler og oppgavetyper, differensiering og forskjellige måter å organisere
elevgruppa på. Lærerne var også bevisste på hvordan de formidlet lærestoffet slik at det passet
hver enkelt elev og ledet til forståelse selv om de hadde forskjellige undervisningsmåter. En
tilnærming til matematikken som kan karakteriseres som tradisjonell
matematikkundervisning, var til stede hos begge deltakerne.
Det er lite sannsynlig at det vil bli funnet eller utviklet en snarvei til tilpasset opplæring. En
enkel oppskrift på vellykket tilpasning til alle elever har heller ikke kommet ut av dette
studiet. Hovedgrunnen kan være at dette sentrale prinsippet griper inn i store deler av skolens
undervisning. Hver klasse og den enkelte elev er helt særegen, og det kreves en dyptgående
analyse for å kartlegge situasjonen og sette i gang en undervisning i tråd med tilpasset
opplæring.
Forskningen som førte til denne masteroppgaven har gitt meg mer kunnskap om hvordan
tilpasset opplæring kan gjennomføres på mange forskjellige måter og hvor stor virkning det
kan medføre hvis det ikke tas hensyn til dette lovfestede kravet. Mitt håp er at dette vil være et
bidrag til økt kompetanse om dette viktige temaet innenfor opplæringen på norske skoler. | en |
dc.format.extent | 4516692 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | en |
dc.publisher | Universitetet i Agder, University of Agder | en |
dc.subject.classification | MA 500 | |
dc.title | Læreres gjennomføring av tilpasset opplæring i matematikk : en kvalitativ studie av to lærere som har vært på etterutdanningskurs i matematikk | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Applied mathematics: 413 | en |
dc.source.pagenumber | 164 s. | en |