• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Engineering and Science
  • Department of Mathematical Sciences
  • Master's theses in Mathematics Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Engineering and Science
  • Department of Mathematical Sciences
  • Master's theses in Mathematics Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læreres gjennomføring av tilpasset opplæring i matematikk : en kvalitativ studie av to lærere som har vært på etterutdanningskurs i matematikk

Nordbakke, Monica
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Monica Nordbakke.pdf (4.307Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/138066
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Mathematics Education [158]
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er tilpasset opplæring. I Norge har retten til tilpasset

opplæring vært lovfestet siden 1998. Mitt forskningsspørsmål lyder: Hvordan gjennomfører

lærere på mellomtrinnet tilpasset opplæring i matematikk? Studien omhandler læreres

matematikkundervisning i forhold til tilpasset opplæring og elevenes faglige prestasjoner. Det

empiriske utgangspunktet er to lærere som begge har deltatt på etterutdanningskurs i

matematikk hos meg og underviser i en 5. og i en 7. klasse på to skoler i samme kommune.

I denne studien har jeg benyttet kvalitativ metode. Dataene er innhentet gjennom

spørreskjema, fokusgruppemøte, ustrukturert intervju og klasseromsobservasjon. Hensikten

har vært å utvikle forståelse for lærere og deres utøvelse av tilpasset opplæring både ved å ha

en dialog med dem, observere dem i samtale med sine kollegaer og delta i deres egen

undervisning.

Det er forsket lite på tilpasset opplæring og kun et begrenset antall studier er gjennomført og

vil bli berørt i litteraturgjennomgangen. Resultatene fra disse vil være å finne i kapittel 2 som

fokuserer på publisert arbeid innenfor dette temaet. I tillegg er temaet behandlet i en rekke

fagdidaktiske og pedagogiske bøker. Tilpasset opplæring er dessuten sterkt forankret i den

gjeldende læreplanen, Kunnskapsløftet (KD, 2006).

Begge lærerne benyttet en rekke metoder og anvendte ulike verktøy for å tilpasse

undervisningen i sin klasse. Gjennomgående trekk var variasjon i undervisningen, bruk av

ulike læremidler og oppgavetyper, differensiering og forskjellige måter å organisere

elevgruppa på. Lærerne var også bevisste på hvordan de formidlet lærestoffet slik at det passet

hver enkelt elev og ledet til forståelse selv om de hadde forskjellige undervisningsmåter. En

tilnærming til matematikken som kan karakteriseres som tradisjonell

matematikkundervisning, var til stede hos begge deltakerne.

Det er lite sannsynlig at det vil bli funnet eller utviklet en snarvei til tilpasset opplæring. En

enkel oppskrift på vellykket tilpasning til alle elever har heller ikke kommet ut av dette

studiet. Hovedgrunnen kan være at dette sentrale prinsippet griper inn i store deler av skolens

undervisning. Hver klasse og den enkelte elev er helt særegen, og det kreves en dyptgående

analyse for å kartlegge situasjonen og sette i gang en undervisning i tråd med tilpasset

opplæring.

Forskningen som førte til denne masteroppgaven har gitt meg mer kunnskap om hvordan

tilpasset opplæring kan gjennomføres på mange forskjellige måter og hvor stor virkning det

kan medføre hvis det ikke tas hensyn til dette lovfestede kravet. Mitt håp er at dette vil være et

bidrag til økt kompetanse om dette viktige temaet innenfor opplæringen på norske skoler.
Description
Masteroppgave i matematikkdidaktikk- Universitetet i Agder 2009
Publisher
Universitetet i Agder, University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit