Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Kjetil
dc.date.accessioned2009-11-25T08:51:17Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138057
dc.descriptionMasteroppgave i matematikkdidaktikk- Universitetet i Agder 2009en
dc.description.abstractMin masteroppgave har tatt utgangspunkt i en sammenligningsstudie av matematikktimer i Finland og Norge. Motivasjonen for en slik studie kommer fra den store forskjellen i prestasjoner blant elever fra disse landene. Det er blitt stadfestet dårlige prestasjoner blant norske elever i matematikk i to forskjellig internasjonale studier: TIMSS (Third International Mathematics and Science Study) (2003) og PISA (Programme for International Student Assessment)- undersøkelsen (2006). Sammenligningen vil i hovedsak fokusere på undervisningspraksisen og den interaksjonen som skjer i klasserommet mellom lærer og elev, der lærerens spørsmål og elevenes svar vil være hovedfokus. Problemstilling • Hvilken type spørsmål bruker de ulike lærerne i klasserommet? • Hvilke ulikheter er det mellom typer av spørsmål i de to landene? • Hvilken respons gir elevene til de ulike lærerspørsmålene i hvert klasserom? • Hva er forskjellene i elevenes responser i de to landene? Metode Dette er en komparativt case-studie hvor det er benyttet flere forskjellige metoder i datainnsamlingen. Analysen tar først og fremst utgangspunkt i videoobservasjoner gjennomført i fire matematikklasserom, fordelt jevnt mellom Finland og Norge. I tillegg er lærer og elevintervju blitt utført. Resultat Undersøkelsen viser at lærerne benyttet seg av ulike spørsmål i deres undervisning. Alle lærerne stilte flest spørsmål som kunne karakteriseres som lavere orden. Det viste seg at det var de finske lærerne som benyttet flest spørsmål av høyere orden, og da spesielt den ene lærerne som var øvingslærer. Analysen av elevresponsene fra alle de observerte skolene, viste at elevene hadde lavere andel riktige responser etter et spørsmål av høyere enn lavere orden.en
dc.format.extent884843 bytes
dc.format.extent851455 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Agder : University of Agderen
dc.subject.classificationMA500
dc.titleSpørsmål og respons i finske og norske matematikklasserom : en komparativ case-studieen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Analysis: 411en
dc.source.pagenumber280 s.en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel