Spørsmål og respons i finske og norske matematikklasserom : en komparativ case-studie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/138057Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Min masteroppgave har tatt utgangspunkt i en sammenligningsstudie av matematikktimer i Finland og
Norge. Motivasjonen for en slik studie kommer fra den store forskjellen i prestasjoner blant elever fra
disse landene. Det er blitt stadfestet dårlige prestasjoner blant norske elever i matematikk i to
forskjellig internasjonale studier: TIMSS (Third International Mathematics and Science Study) (2003)
og PISA (Programme for International Student Assessment)- undersøkelsen (2006).
Sammenligningen vil i hovedsak fokusere på undervisningspraksisen og den interaksjonen som skjer i
klasserommet mellom lærer og elev, der lærerens spørsmål og elevenes svar vil være hovedfokus.
Problemstilling
• Hvilken type spørsmål bruker de ulike lærerne i klasserommet?
• Hvilke ulikheter er det mellom typer av spørsmål i de to landene?
• Hvilken respons gir elevene til de ulike lærerspørsmålene i hvert klasserom?
• Hva er forskjellene i elevenes responser i de to landene?
Metode
Dette er en komparativt case-studie hvor det er benyttet flere forskjellige metoder i datainnsamlingen.
Analysen tar først og fremst utgangspunkt i videoobservasjoner gjennomført i fire
matematikklasserom, fordelt jevnt mellom Finland og Norge. I tillegg er lærer og elevintervju blitt
utført.
Resultat
Undersøkelsen viser at lærerne benyttet seg av ulike spørsmål i deres undervisning. Alle lærerne stilte
flest spørsmål som kunne karakteriseres som lavere orden. Det viste seg at det var de finske lærerne
som benyttet flest spørsmål av høyere orden, og da spesielt den ene lærerne som var øvingslærer.
Analysen av elevresponsene fra alle de observerte skolene, viste at elevene hadde lavere andel riktige
responser etter et spørsmål av høyere enn lavere orden.
Beskrivelse
Masteroppgave i matematikkdidaktikk- Universitetet i Agder 2009