dc.contributor.author | Omland, Leif Johannes | |
dc.date.accessioned | 2008-07-15T11:22:57Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/138039 | |
dc.description | Masteroppgave i matematikkdidaktikk - Universitetet i Agder 2008 | en |
dc.description.abstract | Tittelen på denne masteroppgaven er en undersøkelse av problemene sykepleierstudenter
møter i medikamentregning. Jeg har i arbeidet mitt fulgt undervisningen i
medikamentregningskurset ved Universitetet i Agders avdelinger i Kristiansand og Arendal,
hvor det i lengre tid har vært mange studenter som stryker til eksamen i dette kurset.
Problemstilling
- Hvilke problemer møter sykepleierstudentene i medikamentregning?
- Hvilke grunner kan vises for at så mange sykepleierstudenter stryker i
medikamentregning?
- Er det noe som tyder på at matematikkbakgrunnen fra videregående skole påvirker
studenters holdninger til og prestasjoner i medikamentregning?
- Er det noe som tyder på at studenters arbeid i helsesektoren påvirker deres holdinger
til og prestasjoner i medikamentregning?
Metode
Dette er en utforskende studie, og jeg har benyttet meg av flere forskjellige metoder i
datainnsamlingen. Jeg gjennomførte en diagnostisk test i høstsemesteret og observerte
undervisningen i kurset, både ved forelesninger og gruppearbeid i vårsemesteret. I tillegg
intervjuet jeg foreleserne og noen studenter.
Resultat
Affektive sider påvirker studentenes tilnærming til medikamentregningskurset, og disse igjen
er påvirket både av studenters tidligere erfaringer med matematikk og diverse faktorer rundt
selve kurset i medikamentregning. Slike faktorer kan være rykter om at kurset er veldig
vanskelig og at mange sliter med det, samt stress som følge av at studentene må levere feilfri
besvarelse for å kunne stå til eksamen.
I mye av undervisningen i kurset blir det lagt vekt på at studentene skal tilegne seg en
relasjonell forståelse av matematikken og medikamentregningen, men det er også prosedyrer
som ikke presenteres i en større sammenheng og dermed legger til rette for instrumentell
forståelse. Uavhengig av fokus fra lærernes side vil mange studenter likevel lære seg
matematikken instrumentelt.
Både å ta hensyn til studentenes affektive sider og å påvirke dem til å lære seg
medikamentregningen relasjonelt byr på utfordringer i et forholdsvis lite kurs med store
studentgrupper. Det er 120 studenter i Kristiansand og 115 i Arendal, og det holdes
forelesninger for hele gruppene ved begge avdelingene. Studentene har veldig forskjellig
matematikkbakgrunn, hvor noen kommer inn på studiet på bakgrunn av realkompetanse, mens
andre kommer rett fra videregående skole. Andre igjen har ventet noen år etter videregående
skole før de begynner på sykepleierstudiet. I tillegg har studentene forskjellig bakgrunn og
erfaringer med matematikk fra tidligere skolegang, noe som påvirker deres tilnærming til
medikamentregningskurset. | en |
dc.format.extent | 5867163 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | en |
dc.subject.classification | MA500 | |
dc.subject.classification | MA502 | |
dc.title | En undersøkelse av problemene sykepleierstudenter møter i medikamentregning | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en |
dc.source.pagenumber | 108 s. | en |