Arbeidsplassen som læringsarena : en kvalitativ studie av 5 sykehjem i Kristiansand kommune
Abstract
Denne masteroppgaven har vært gjennomført som en del av studiet ” Erfaringsbasert Master i
ledelse, med spesialisering innen personalledelse og kompetanseutvikling” på Universitet i
Agder høsten 2008. Temaet vi har valgt er læring blant ansatte på sykehjemmene i
Kristiansand kommune og bygger på to tidligere prosjekter vi har gjennomført i løpet av
studiet. Dette er et aktuelt tema for sykehjemmene i dag både i forhold til å tilfredsstille
dagens kvalitetskrav til tjenestene og ikke minst for å være rustet mot kommende utfordringer
i omsorgstjenesten. I oppgaven har vi belyst sentrale forhold knyttet til følgende
problemstilling;
”Hvordan utnyttes læringsrommets elastisitet lokalt på sykehjemmene i Kristiansand
kommune?”
For å kunne gi svar på denne problemstillingen har vi valgt en kvalitativ og deduktiv
tilnærming. Metodene som ble benyttet for datainnsamling er dokumentanalyse og
individuelle delvis strukturerte intervjuer. Hovedtyngden av funn i undersøkelsen fikk vi
gjennom intervju av enhetsledere og avdelingsledere ved fem sykehjem i kommunen og ved
intervju av representanter fra staben i Helse- og sosialsektoren. Vi har også benyttet oss av
enkelte resultater fra de to tidligere prosjektene som før nevnt.
Det teoretiske fundamentet for oppgaven er basert på modellen ”læring i arbeidslivet ” som er
utarbeidet av Illeris. Modellen består av tre dynamiske hovedprosesser eller samspill linjer.
Den ene prosessen er den sentrale samspillprosessen mellom individuelt og sosialt nivå, den
andre prosessen er den individuelle tilegnelsesprosessen, mens den tredje prosessen er
samspillet mellom det teknisk - organisatoriske og sosialt - kulturelle læringsmiljø.
Elementene i denne modellen ble utgangspunkt for både valg av relevant teori, utarbeidelse av
intervjuguide og drøfting av funnene i undersøkelsen.
Basert på våre resultater ser vi at sykehjemmene som arbeidsplass er den viktigste
læringsarena for de ansatte, både gjennom utføring av daglige oppgaver sammen med andre i
praksisfellesskap og gjennom andre mer formelle interne læringstiltak. Videre ser vi at
læringsrommet formes og utnyttes forskjellig fra sykehjem til sykehjem. Dette til tross for at
sykehjemmene har de samme utfordringene både med hensyn til stramme økonomiske rammer og døgnkontinuerlig drift med høyt arbeidstempo og intensitet. Vi konkluderer med
at dette henger hovedsakelig sammen med ledelsens holdning og evne til å utnytte
læringsrommets elastiske vegger. Ved å se og utnytte mulighetene og samspillet mellom
læringsrommets uformelle og formelle sider og medarbeidernes læringsforløp, kan forholdene
legges godt til rette for å få til gode læringssituasjoner på arbeidsplassen. Vi konkluderer
videre med at det potensialet sykehjemmene har som læringsarena, kan utnyttes bedre enn det
gjøres i dag. Dette kan gjøres både med interne grep, men også ved at Helse- og
sosialsektoren i kommunen i større grad bidrar til å fremme interne læringstiltak gjennom
økte midler, bedre koordinering og erfaringsutveksling mellom sykehjemmene og ikke minst
utvikle og støtte ledere som har vilje og evne til å utnytte elastikken i læringsrommet.
Description
Masteroppgave i ledelse, Universitetet i Agder, Grimstad