• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology and Social Work
  • Master's theses in Sociology and Social Work
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology and Social Work
  • Master's theses in Sociology and Social Work
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tverretatlige team- til nytte eller besvær? : erfaringer fra tverretatlig samarbeid i Kristiansand kommune

Ueland, Svein Ove
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Svein Ove Ueland, masteroppgave.pdf (1.361Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136574
Utgivelsesdato
2011
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Sociology and Social Work [102]
Sammendrag
Denne oppgaven er en kvalitativ studie av tverretatlig samarbeid om utsatte barn og unge i det

formelle samarbeidsorganet ”Tverretatlige team” i Kristiansand kommune. Arbeidet med

denne masteroppgaven inngår i et større tre-årig utviklingsprosjekt i Kristiansand kommune,

prosjekt ”Tidlig innsats”. Formålet med oppgaven er i første rekke å undersøke hva som

kjennetegner de tverretatlige team som samarbeidsarena mellom skoler / barnehager,

helsetjenesten, barneverntjenestene, Pedagogisk psykologisk rådgivningstjeneste og andre

etater i Kristiansand kommune. Oppgaven har i tillegg et praktisk siktemål fordi den forsøker

å bidra til å legge grunnlaget for å styrke det tverretatlige samarbeidet rundt barn og unge i

kommunen. Denne masteroppgaven kan derfor også plasseres innenfor en

aksjonsforskningstradisjon.

Jeg har foretatt gruppeintervjuer av fem tverretatlige team i Kristiansand kommune. I tillegg

har jeg intervjuet fire andre nøkkelinformanter fra kommunen. Med utgangspunkt i data fra

intervjuene har jeg beskrevet disse fem tverretatlige teamene. Jeg har også analysert og drøftet

fem temaer som framstår som sentrale trekk for å forstå tverretatlige team som

samarbeidsarena. Disse er (1) målsettinger, (2) styring og ledelse, (3) arbeidsprosesser, (4)

nytte og (5) tillit. Disse temaene er drøftet i lys av ulike teoretiske perspektiver som framstår

som sentrale innenfor hvert tema.

På bakgrunn av denne undersøkelsen mener jeg at det mest sentrale kjennetegnet med dagens

tverretatlige team er at retningslinjene på den ene siden skaper forventninger om at teamene

skal løste konkrete oppgaver som å iverksette tiltak for enkeltbarn, familier eller grupper av

barn. Teamene er på den andre siden ikke gitt nødvendige rammer og myndighet til å løse

slike oppgaver. De framstår i større grad som møteplasser for informasjonsutveksling. Dette

skaper en betydelig usikkerhet rundt de tverretatlige teamene som samarbeidsarena. I det

videre arbeidet vil det etter min vurdering være helt sentral å avklare hvilke mål kommunen

og de deltakende etatene har for de tverretatlige teamene, samt avklare spørsmål om

myndighet og ledelse av teamene.
Beskrivelse
Masteroppgave i velferdsstudier - Universitetet i Agder 2011
Utgiver
Universitetet i Agder; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit