Tverretatlige team- til nytte eller besvær? : erfaringer fra tverretatlig samarbeid i Kristiansand kommune
Abstract
Denne oppgaven er en kvalitativ studie av tverretatlig samarbeid om utsatte barn og unge i det
formelle samarbeidsorganet ”Tverretatlige team” i Kristiansand kommune. Arbeidet med
denne masteroppgaven inngår i et større tre-årig utviklingsprosjekt i Kristiansand kommune,
prosjekt ”Tidlig innsats”. Formålet med oppgaven er i første rekke å undersøke hva som
kjennetegner de tverretatlige team som samarbeidsarena mellom skoler / barnehager,
helsetjenesten, barneverntjenestene, Pedagogisk psykologisk rådgivningstjeneste og andre
etater i Kristiansand kommune. Oppgaven har i tillegg et praktisk siktemål fordi den forsøker
å bidra til å legge grunnlaget for å styrke det tverretatlige samarbeidet rundt barn og unge i
kommunen. Denne masteroppgaven kan derfor også plasseres innenfor en
aksjonsforskningstradisjon.
Jeg har foretatt gruppeintervjuer av fem tverretatlige team i Kristiansand kommune. I tillegg
har jeg intervjuet fire andre nøkkelinformanter fra kommunen. Med utgangspunkt i data fra
intervjuene har jeg beskrevet disse fem tverretatlige teamene. Jeg har også analysert og drøftet
fem temaer som framstår som sentrale trekk for å forstå tverretatlige team som
samarbeidsarena. Disse er (1) målsettinger, (2) styring og ledelse, (3) arbeidsprosesser, (4)
nytte og (5) tillit. Disse temaene er drøftet i lys av ulike teoretiske perspektiver som framstår
som sentrale innenfor hvert tema.
På bakgrunn av denne undersøkelsen mener jeg at det mest sentrale kjennetegnet med dagens
tverretatlige team er at retningslinjene på den ene siden skaper forventninger om at teamene
skal løste konkrete oppgaver som å iverksette tiltak for enkeltbarn, familier eller grupper av
barn. Teamene er på den andre siden ikke gitt nødvendige rammer og myndighet til å løse
slike oppgaver. De framstår i større grad som møteplasser for informasjonsutveksling. Dette
skaper en betydelig usikkerhet rundt de tverretatlige teamene som samarbeidsarena. I det
videre arbeidet vil det etter min vurdering være helt sentral å avklare hvilke mål kommunen
og de deltakende etatene har for de tverretatlige teamene, samt avklare spørsmål om
myndighet og ledelse av teamene.
Description
Masteroppgave i velferdsstudier - Universitetet i Agder 2011